Taal aanpassen: English

Heb je vragen? Of wil je direct een ruimte reserveren? Neem contact op met Gösta.

Ga naar de contactpagina of bel Gösta op 030 - 602 69 00

10 event trends voor 2021: hier kun jij komend jaar op inspelen

Als eventorganisator ben je altijd op zoek naar manieren en ideeën om jouw evenement te vernieuwen. Daarom delen we bij het NBC Congrescentrum elk eindejaar onze visie en trends voor het jaar dat komen gaat. En juist na dit jaar, waar onzekerheid en talloze veranderingen de boventoon voerden, is het belangrijker dan ooit om een blik op de toekomst te werpen. Hoe zien evenementen er in 2021 uit? Hoe kun je verbonden blijven met je doelgroep? Welke ontwikkelingen mag je verwachten? We hebben 10 event trends voor je op een rij gezet, waar jij volgend jaar op in kunt spelen.

Dit zijn de event trends van 2021

Ga direct naar:

1. Hybride is here to stay
2. Vaker kleine evenementen in plaats van één grote
3. Online netwerken komt van de grond
4. Ook bij online events focus op de beleving
5. Next level contentmarketing
6. Groei van all-in-one online eventplatformen
7. Meer investeren in interne events
8. De ROI was nog nooit zo belangrijk (en zo goed meetbaar)
9. Een heel nieuw level van belevenismarketing
10. Nu is het moment om je koers te veranderen

Trend 1: hybride is here to stay

Door het gebrek aan capaciteit en het verbod op samenkomsten, zijn veel evenementen het afgelopen jaar (deels) naar online geswitcht. Waar het online aspect en livestreaming voorheen zaken waren die weinig prioriteit hadden, zijn het nu de meest noodzakelijke. En veel eventorganisatoren zullen beamen dat bepaalde onderdelen van een evenement of congres prima online gefaciliteerd kunnen worden. Natuurlijk bereik je jouw doelgroep liever live, maar ook online liggen er talloze kansen. We sommen er een aantal op:

  • Je bereik wordt enorm vergroot en je bent niet meer gebonden aan de maximale capaciteit van een locatie;
  • Er kan vanuit iedere huiskamer of werkplek aan je evenement worden deelgenomen. Dit scheelt reisbewegingen en verlaagt de drempel tot participatie;
  • Je creëert nieuwe manieren van interactie. Live krijgen de deelnemers de volledige beleving en contact met de spreker, terwijl online deelnemers direct feedback kunnen geven en polls kunnen invullen.

Daarom verwachten wij dat juist hybride evenementen in 2021 de kroon gaan spannen. De kracht en beleving van live, gecombineerd met het oneindige bereik en het plaatsonafhankelijke aspect van online. Een uitstekende combinatie als je het ons vraagt!

Bekijk hoe een hybride evenement er bij het NBC Congrescentrum uit kan zien:

Trend 2: vaker kleine evenementen in plaats van één grote

Ook in 2021 is het nog onzeker of we grote evenementen met duizenden bezoekers uit het hele land gaan zien. Maar eventorganisatoren houden de noodzaak om hun doelgroep aan hen te binden. Een jaartje overslaan? Dat is geen optie. Wij verwachten daarom dat we komend jaar een verschuiving gaan waarnemen naar meerdere kleinere evenementen in plaats van jaarlijks één groot event. We zullen meer een ‘roadshow’ concept gaan zien, waarbij op verschillende plekken een kleinschaliger event wordt georganiseerd. Of waarbij een deel van de kleinere evenementen volledig online plaatsvindt. Gasten melden zich aan voor één fysiek event en krijgen bijvoorbeeld digitaal toegang tot alle andere events.

Trend 3: online netwerken komt van de grond

Eén van de belangrijkste elementen van een fysiek evenement is netwerken met andere deelnemers. Bij een online event is netwerken een stuk lastiger toe te passen. Volgens onderzoek van Bizzabo vindt 69 procent van de online eventorganisatoren het faciliteren van online netwerken de grootste uitdaging. Je wilt elkaar immers in de ogen kunnen kijken en de emoties van iemand zien. Toch kan online netwerken flink wat voordelen bieden en daarom verwachten wij dat hier in 2021 meer goede oplossingen voor komen.

Denk bijvoorbeeld aan een virtuele netwerkruimte, waarbij je in de pauzemomenten automatisch wordt gematcht met een voor jou interessante deelnemer. Iemand met dezelfde achtergrond, interesses of functieprofiel. Of voeg een spelelement toe, zoals een quiz of een escape room, die je samen met een groepje relevante deelnemers kunt uitvoeren. Laat je in 2021 verrassen door vernieuwende concepten!

Trend 4: ook bij online events focus op de beleving

Waar we in 2020 met de hele eventindustrie vooral uitvogelden hoe een online event überhaupt vormgegeven kon worden, zullen we hier volgend jaar volwassener in zijn. Tot nu toe zagen we online events voornamelijk terug in talkshow settings of een livestream van de presentaties. De focus lag met name op het vertalen van de inhoud naar een online format. Maar eventorganisatoren zijn altijd op zoek naar vernieuwing. In 2021 zullen we daarom meer manieren gaan zien om ook voor online deelnemers een ultieme beleving te creëren. Bijvoorbeeld in de vorm van audiovisuele shows, meer interactiemogelijkheden of virtueel entertainment.

Hoe gaaf zou het zijn om als online deelnemer echt het gevoel te hebben daadwerkelijk het event bij te wonen? Bijvoorbeeld door het evenement in VR of 360 graden live te kunnen volgen? Of denk eens aan verrassende visuele concepten, zoals het virtueel nabouwen van een locatie of mixed reality toepassingen in de presentaties. Hiervoor hebben wij overigens ons eigen concept Virtual Live gelanceerd.

Trend 5: next level contentmarketing

Als je een hybride of online event organiseert, is er na afloop in één klap een flinke dosis digitale content beschikbaar. Al je gestreamde presentaties en interviews zijn te hergebruiken in de opvolging van het event en voor de promotie van volgend jaar. Knip, plak en hergebruik stukken van een bepaalde presentatie als social media video. Schrijf de inhoud van een sessie uit in een blog op je website. Of gebruik alleen de audio van een interview en maak er een podcast van. De mogelijkheden voor het creëren van content zijn door online events eindeloos, dus doe er je voordeel mee!

Ook zal het begrip premium contentmarketing aan populariteit winnen. Met deze contentstrategie deel je waardevolle kennis van zeer hoge kwaliteit tegen betaling met je doelgroep. Bijvoorbeeld in abonnementsvorm of on demand. Er ligt namelijk anno 2021 een oceaan aan gratis content open en bloot op het internet. Mensen zijn steeds meer op zoek naar écht waardevolle informatie en als die relevant is, betalen ze daar met plezier voor. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het ‘verkopen’ van de opgenomen presentaties op je event. Geef een gratis voorproefje en bied de volledige sessie aan als premium content tegen betaling.

Trend 6: groei van all-in-one online eventplatformen

Het afgelopen jaar is er extreem veel veranderd in het organisatieproces van je event. Er is onder andere een nieuw ‘format’ bijgekomen (online) en er zijn nieuwe tools en software nodig. Het plannen van een online event gaat simpelweg gepaard met andere details en tools dan een live evenement. Maar welk eventmanagementplatform kun je nou het best gebruiken voor die verschillende soorten events?

Op dit moment zien we dat er veel verschillende tools worden gebruikt bij het organiseren van een (online) event. Mails worden verstuurd vanuit Mailchimp, deelnemersregistratie vindt plaats in Eventbrite, de livestream wordt via Vimeo weer naar een ander platform gestreamd en er wordt ook nog een aparte stem- en feedbacktool gebruikt. Dat is niet future proof. 2021 wordt daarom het jaar van eventtechnologie. We zullen nieuwe platformen en tools zien ontpoppen om organisatoren écht te ontzorgen. Alles-in-een platformen waarmee je van kop tot staart een online of live event organiseert, zonder gedoe met extra software of kosten.

Trend 7: meer investeren in interne events

Door het massale thuiswerken in 2020 zijn veel kantoorruimtes geslonken en vergaderingen geschrapt. Ook de fysieke kerst- of nieuwjaarsborrel kunnen we waarschijnlijk vergeten. Veel organisaties worstelen met de betrokkenheid en afstemming onder het personeel, omdat hun medewerkers op afstand werken. Daarom is het relevanter dan ooit om de interne communicatie naar een hoger niveau te tillen. We verwachten dat we daarom in 2021 een flinke stijging gaan zien in het aantal personeelsbijeenkomsten en interne evenementen. Of dit nu fysiek is of digitaal.

Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse virtuele meetup met het hele personeel, waarbij telkens een andere afdeling doelen of hoogtepunten presenteert. Of organiseer een live kennisevent voor je eigen medewerkers met boeiende sprekers. Het is in 2021 cruciaal om de interne betrokkenheid te stimuleren. En hoe kan dat beter dan door regelmatig samen te komen?

Trend 8: de ROI was nog nooit zo belangrijk (en zo goed meetbaar)

De coronacrisis heeft logischerwijs bij veel organisaties de hand op de knip gelegd. Marketingbudgetten worden kritisch onder de loep genomen en resultaten tellen zwaarder dan voorheen. Dit geldt zowel voor jou als eventorganisator, maar ook voor sponsoren, standhouders en deelnemers. Wat haal ik eruit? Is dit het waard? In 2021 zal het daarom nog belangrijker worden om de ROI (return on investment) van je evenement goed in kaart te brengen. Niet alleen om intern draagvlak te creëren, maar ook om sponsoren te overtuigen.

Gelukkig biedt de opkomst van hybride evenementen veel nieuwe manieren om data te verzamelen en je event inzichtelijk te maken. Zo kun je meetbaar maken welke acties zij ondernemen bij het deelnemen aan je event en beter achterhalen welke interesses zij hebben. Ook sponsoren kunnen precies zien hoeveel deelnemers op hun uitingen hebben geklikt of hun sessie hebben bekeken. Doordat alle data online verzameld wordt, kun je deze ook eenvoudig in een rapportage of dashboard weergeven. Zo wordt het nog beter inzichtelijk wat de ROI van het evenement is.

Trend 9: een heel nieuw level van belevenismarketing

Veel merken en organisaties zetten experiential marketing in om een memorabele ervaring te creëren onder hun doelgroep. Een ‘wow’-effect creëren, waardoor zij een connectie opbouwen met jouw bedrijf of merk. Maar veel manieren waarmee deze vorm van merkactivatie voorheen werd ingezet zullen we in 2021 (nog) niet terugzien. Geen Lipton bar of Coca-Cola truck op je favoriete festival. Geen Heinekenplein op dat ene concert. En dat terwijl persoonlijk contact nu belangrijker is dan ooit. Daarom zullen merken andere manieren moeten vinden om beleving en verbintenis te creëren bij hun doelgroep.

Wij verwachten dat we in 2021 veel meer kleine, lokale merkactivaties zullen waarnemen. Merken zullen meer inspelen op relevante communities in plaats van het grote publiek. Zowel online als offline. Thuisfestivals, lokale concerten of een foodtruck in je straat zullen in 2021 vaker terug te zien zijn.

Trend 10: nu is het moment om je koers te veranderen

Crisis zorgt voor verandering. En razendsnel ook. Volgens adviesbureau McKinsey hebben we ons door de coronacrisis zelfs vijf jaar aan digitale veranderingen in acht weken eigen gemaakt. Best flink, hè? Dat betekent dat jij als organisator juist nu de kans moet pakken om de inhoud en strategie van jouw event onder de loep te nemen. We kunnen je niet precies zeggen hoe evenementen er in de loop van 2021 uit zullen zien, maar wel dat dit nog steeds anders zal zijn dan we gewend zijn. Helemaal terug naar normaal? Dat gaat nog wel even duren.

Grijp 2021 daarom aan om terug naar de tekentafel te gaan en met een vernieuwend concept te komen. Wil je je volledig focussen op duurzaamheid? Doen. Denk je er al een tijdje over na om een nieuw registratiesysteem of eventmanagementplatform in gebruik te nemen? Nu is de tijd. Zodra we dan weer ‘back to normal’ zijn, ben jij er voor honderd procent klaar voor om er een succes van te maken.

Contact

Neem contact op met Elise

Ben je benieuwd naar onze mogelijkheden om in 2021 jouw evenement vorm te geven? Elise helpt je graag verder.

Bel Stuur een bericht

Of bel op 030 - 602 69 00

Contact

Neem contact op met Elise

Ben je benieuwd naar onze mogelijkheden om in 2021 jouw evenement vorm te geven? Elise helpt je graag verder.

Bel Stuur een bericht

Of bel op 030 - 602 69 00

Laatste nieuws