Een goede eventwebsite maken? Hier moet je aan denken

Elk goed georganiseerd event heeft een sterke digitale profilering nodig. Kunnen bezoekers online niet de juiste informatie over jouw event vinden of zich gemakkelijk op de website aanmelden? Dan ben je ze kwijt. Je eventwebsite is daarom een heel belangrijk onderdeel van je eventmarketingstrategie.

26 augustus 2022

Een goede eventwebsite maken doe je zo

Naast het faciliteren van het aanmeldproces is je eventwebsite de centrale plek waar alle informatie verzameld wordt. Maar waar moet een goede eventwebsite nu aan voldoen? En waar moet je op letten bij het maken ervan? In deze blog vertellen we je er alles over.

1. Structuur en design

Hoe ziet een goede eventwebsite eruit? Dat is natuurlijk subjectief, maar het is belangrijk dat ‘ie voldoet aan een aantal criteria:

  • Zorg dat de website snel laadt;
  • Zorg dat alle informatie op de website overzichtelijk is weergegeven;
  • Zorg voor voldoende en opvallende call-to-actions naar het aanmeldformulier;
  • Maak de website in de huisstijl van het evenement;
  • Kies een overzichtelijke menustructuur;
  • Zorg dat bezoekers die voor het eerst op de website komen binnen 5 seconden snappen waar de website over gaat.

Een goede menustructuur van een eventwebsite ziet er zo uit:

Menustructuur website

Daarnaast is het belangrijk dat je de website vult met de nodige content. Denk aan:

  • Sfeerfoto’s van vorige edities;
  • Aftermovie of opgenomen sessies van vorige edities;
  • Informatie over de sprekers en het programma;
  • Informatie over locatie, sponsoren en organisatie;
  • Redenen om het evenement bij te wonen;
  • Veelgestelde vragen en antwoorden voor deelnemers.

2. Think mobile first

In iedereen schuilt ergens een webdesigner, maar de kans is groot dat jij niet zelf de eventwebsite gaat bouwen. Zorg daarom voor een goede briefing met bovenstaande punten. En misschien het allerbelangrijkst om in je achterhoofd te houden: think mobile first. Google heeft bijvoorbeeld sinds 2020 zijn algoritme overgezet op mobile first indexing. Dat houdt in dat de mobiele versie van een website het fundament moet zijn voor de gehele website. Ook met het oog op jouw marketinginspanningen is een goede mobiele website geen overbodige luxe. Je zult namelijk veel bezoekers gaan aantrekken vanuit social media en e-mail, die veelal op hun telefoon de website zullen bezoeken.

3. Creëer een content hub

Zoals je nu misschien wel doorhebt dient je website voor veel meer dan alleen het voorzien in informatie. Maak daarom van je eventwebsite een zogenoemde content hub met artikelen, nieuws, interviews, podcasts en video’s. Denk aan opgenomen sessies van vorige edities of interviews met sprekers. Zo kunnen jouw fans en potentiële deelnemers altijd een goed beeld krijgen van wat het evenement inhoudt en kun je hen boeien met interessante content.

4. De goudmijn: je registratieformulier

Een mooi design, snelle laadtijd, inspirerende content en alle praktische informatie? Check. Nu die registraties nog. Het aanmeldproces is het allerbelangrijkste onderdeel van je website. Zorg dus dat dit goed is ingericht en vloeiend werkt. Een aantal tips:

  • Maak je registratieformulier makkelijk in te vullen door bijvoorbeeld autofill (met LinkedIn profiel) en de mogelijkheid om op ‘Tab’ te klikken waarna je naar een volgend veld springt.
  • Gebruik een logische volgorde. Begin met het vragen naar de naam voordat je een e-mailadres of adresgegevens vraagt.
  • Vraag geen onnodige gegevens. Data waar je toch niets of weinig mee gaat doen is alleen maar extra invulwerk voor de bezoeker. Daarnaast moet de data die je vraagt wel echt noodzakelijk zijn gezien de nieuwste AVG-wetgeving. Voor tips hierover verwijzen we je graag naar onze whitepaper over dit onderwerp.
  • Bedenk ook goed aan welke gegevens je wél iets hebt. Dit is je kans om het te vragen! Denk bijvoorbeeld aan keuzes voor workshops, interesses of dieetwensen. Hier kun je weer iets mee doen tijdens het event zelf.
  • Indien je deelnemers de tickets moeten afrekenen, zorg dan voor een betaalmogelijkheid op de website zelf (niet doorverwijzen naar externe website). Bied meerdere betaalmethoden aan. Bij voorkeur ook op factuurbasis. Dit is voor veel bedrijven een gewenste methode.
  • Maak gebruik van een single page formulier zodat gebruikers niet naar een volgende pagina hoeven te gaan. Test dit overigens vooral goed door: in sommige gevallen werkt het beter wanneer bezoekers eerst hun naam moeten invoeren en dan naar een volgend formulier worden verwezen. Ze zullen dan niet snel meer afhaken omdat ze al iets hebben ingevuld.
  • Pimp de bedankpagina. Plaats bijvoorbeeld een filmpje waarin je de bezoeker enthousiast bedankt. Of een video waarin je laat zien wat er vervolgens met zijn registratie gebeurt. De bedankpagina wordt vaak vergeten en onvoldoende benut, maar biedt een mooie mogelijkheid om de bezoeker ludiek te bedanken en te boeien.

5. Meten is weten

Natuurlijk wil je alle inspanningen met je website meetbaar maken. Je wilt weten hoeveel mensen je eventwebsite bezoeken, welke pagina’s er bezocht worden en waar deze bezoekers vandaan komen. Zo kun je achterhalen wat er wel of niet werkt en hierop optimaliseren. Een aantal tips:

  • Installeer Google Analytics op je website. Zo kun je de meest belangrijke data op je website tracken. Maak in Analytics ook conversiedoelen aan. Zo kun je belangrijke momenten zoals registraties en contactformulieren meetbaar maken.
  • Maak een gratis dashboard via Google Data Studio. Hierin kun je data uit Google Analytics heel overzichtelijk en real-time weergeven. Er zijn verschillende templates beschikbaar die je gratis kunt gebruiken.
  • Gebruik de tool Hotjar. Hiermee kun je heatmaps maken op je eventwebsite en schermopnames van websitebezoekers. Zo zie je precies wat je bezoekers doen en waar ze afhaken. En het mooie is: met de gratis variant kun je tot 35 schermopnames per dag maken.

6. A/B testen en personalisatie

Wil je nog een stap verder gaan dan alleen meten en analyseren? Start dan met A/B testen. Zo kun je meerdere versies van je website testen om te kijken wat beter converteert. Test bijvoorbeeld met twee kleuren call-to-action knoppen, andere teksten of verschillende headerfoto’s. Wanneer je denkt dat A/B testen heel duur is en alleen slim is bij grote websites, dan heb je het mis! Met de gratis tool Google Optimize kun je tot 10 A/B tests maken. Thanks, Google!

Daarnaast is het met deze handige tool mogelijk om je website te personaliseren. Dit houdt in dat je de content op de website kunt afstemmen op kenmerken van de bezoeker. Via Google Optimize kun je de website bijvoorbeeld personaliseren op basis van de verkeersbron of de huidige locatie van de bezoeker. Komt een bezoeker via LinkedIn? Dan krijgt hij/zij andere content te zien dan wanneer de bezoeker via Google Ads op de site komt. Vrijwel alle blokken en rijen met afbeeldingen, teksten en zelfs Javascript op jouw website kun je aanpassen. En ja: ook personaliseren via Optimize is helemaal gratis.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.

Is er een plattegrond van de locatie?
Hoe is jullie bereikbaarheid?
Wat is de maximale capaciteit van het NBC?
Beschikt het NBC over een buiten terrein?
Naar de FAQ

Contact

Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!

Melanie
Sales
Neem contact op