20 event trends voor 2020 (deel 3/3): dit staat ons komend jaar te wachten

Geheel in de stijl van het jaartal, hebben we de laatste weken verschillende trends op een rij gezet voor 2020. Eerder zetten we trends 1 t/m 7 en 8 t/m 14 al online. In dit derde en laatste deel van de blogreeks, lees je trends 15 t/m 20.

11 december 2019

_RBS8854

Trend 15: van platte data naar event intelligence

Door de razendsnelle technologische ontwikkelingen, zijn er de laatste jaren veel tools en hulpmiddelen voor handen om je evenement beter meetbaar te maken. Denk aan digitale gastenregistratie, CRM-systemen of de event app. Of het inzichtelijk maken van drukte bij stands of de interesses en ervaringen van gasten. Al deze losse datapunten moeten ergens bij elkaar komen om waardevolle conclusies te kunnen trekken. Daarom zullen we komend jaar een opmars zien aan event dashboards waarin deze data overzichtelijk wordt weergegeven in grafieken en diagrammen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan tools als Google Data Studio of PowerBI. Zo wordt het nog beter inzichtelijk wat de ROI van het evenement is en kun je op data gebaseerde beslissingen maken voor een volgende editie.

Trend 16: LinkedIn Events komt in 2020 van de grond

Afgelopen jaar kondigde LinkedIn aan dat hun evenementenfunctionaliteit weer terugkomt in een nieuw jasje. Hier schreven we ook over in onze blog met eventtrends voor 2019. Echter is deze nieuwe functie dit jaar pas laat geïntroduceerd en heeft LinkedIn dit in oktober uitgerold onder hun gebruikers. Op het moment van schrijven (november 2019) is de functionaliteit nog een beetje verstopt, zoals te zien is aan de afbeelding. Je vindt de functionaliteit in de kolom links van je tijdlijn, onder de hashtags of groepen die je volgt. We verwachten dat er in 2020 meer aandacht komt voor LinkedIn Events en eventorganisatoren hiermee aan de gang kunnen om hun deelnemers te bereiken.

hashtags LinkedIn events - trends 2020

Trend 17: branding en huisstijl naar een hoger niveau

Tijdens je zakelijke evenement wil je jouw boodschap overbrengen en herkenbaarheid creëren. Daarom zien we steeds vaker dat een evenementenlocatie volledig wordt omgetoverd in de huisstijl van de opdrachtgever. Denk hierbij eens verder dan grote PVC vlaggen of roll-up banners. Wat denk je van XXL schermen, videowalls of custom made projectiedecors? Door de inzet van techniek kun je jouw huisstijl en boodschap beter tot zijn recht laten komen. Daarnaast is dit een veel duurzamere oplossing dan single use plastics, zoals banners. Impact maken op je gasten én bijdragen aan het milieu: reden genoeg toch?

Trend 18: meer focus op netwerkmomenten

Volgens onderzoek van Global Business Travel is netwerken de op één na grootste motivatie van deelnemers om een evenement bij te wonen. In een tijd waar vrijwel al ons contact digitaal plaatsvindt, is er juist behoefte aan face to face contact. Spontane conversaties en interessante ontmoetingen staan hierbij centraal. Als eventorganisator kun je hierop inspelen door meer aandacht te besteden aan één op één sessies of braindates in het programma. Of plan bijvoorbeeld een extra pauzemoment in waarbij de deelnemers elkaar kunnen leren kennen. Je kunt je gasten ook stimuleren elkaar te ontmoeten door hen de LinkedIn functionaliteit ‘in de buurt’ te laten gebruiken. Op de manier kunnen de deelnemers linken met voor hen interessante aanwezigen op het evenement.

Trend 19: throwback to the classics

“Vroeger was alles beter.” Deze zin is inmiddels een cliché. Toch zien we veel dingen van vroeger terugkomen: retro kledingstukken zijn weer hot en klassieke tv-series zijn terug van weggeweest. Ook op evenementen komen ‘oude’ invloeden al jaren terug. Bijvoorbeeld in de inrichting en styling of in de culinaire invulling en dranken. In 2020 zullen we allerlei classics in een nieuw jasje terugzien. Wat denk je bijvoorbeeld van oma’s theecorner, een retro arcaderoom of een gentlemen’s lounge met invloeden uit de jaren ’20? Juist de combinatie van retro en modern zorgt vaak voor verrassend leuke reacties.

Theecorner vintage invloeden trends 2020Bij het NBC serveren we regelmatig thee uit oma’s theecorner: een modern buffet met vintage kopjes, kannen en potten zoals bij oma thuis.

Trend 20: aandacht voor body & mind

In een tijd waarin ons werkleven in sneltreinvaart gaat en onze smartphones aan onze handen zijn vastgeplakt, is het belangrijker dan ooit om een gezonde balans te vinden tussen productiviteit en ‘me time’. Je haalt immers het meeste uit jezelf als je je goed en vitaal voelt. Dit groeiende besef onder werkend Nederland, zorgt ervoor dat er een toenemende behoefte is om even te pauzeren en stil te staan. Waar je ook bent. Zo ook op evenementen, waar jij als organisator weer op kunt inspelen. Denk bijvoorbeeld aan meditatiesessies, massagestoelen, buitenactiviteiten of een complete ‘wellness’-zone.

Wil je alle trends voor 2020 nog eens lezen? Download dan ons trendrapport

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.

Hoe is jullie bereikbaarheid?
Is er een plattegrond van de locatie?
Wat is de maximale capaciteit van het NBC?
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Naar de FAQ

Contact

Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!

Melanie
Sales
Neem contact op