Zo zorg je voor interactie met jouw online gasten
De dialoog aangaan met online kijkers? Dat is even wat anders dan we gewend zijn. De spanningsboog vanachter een beeldscherm is nu eenmaal een stuk korter en je kunt geen oogcontact met elkaar maken. Is interactie met de gasten dan onmogelijk? Dat zeker niet. Het afgelopen jaar hebben we al een aantal online events mogen organiseren en hebben we gezien dat interactie met de gasten thuis wel degelijk mogelijk is. We behandelen hieronder vijf goede ideeën om online interactie te stimuleren.
Online event strategie
Mensen die een evenement vanuit huis volgen zijn sneller afgeleid en haken daardoor sneller af. Maar zijn ook veel minder verbonden met wat er gebeurt, omdat ze simpelweg niet de energie of connectie voelen die ze normaal bij een live event wel zouden hebben. Een online evenement vergt dus een volledig andere strategie dan een fysiek event. Interactie met jouw online deelnemers begint dan ook bij het strategisch inrichten van het programma. Je zult meer afwisseling in formats in je programma moeten inbouwen waardoor je het constant fris en aantrekkelijk houdt. Zorg bijvoorbeeld voor een muzikaal item die na ieder programma onderdeel weer even de energie en enthousiasme weet op te krikken.
Ontmoetingsplek
Een groot onderdeel van een live event is het netwerken en ontmoeten van collega’s. Hoe groot of klein de opkomst van een online bijeenkomst ook is, je deelnemers willen kennismaken met elkaar. Een virtuele koffiehoek zou hier een goede oplossing voor zijn en werkt heel informeel en laagdrempelig. Voorafgaand aan het evenement maken de deelnemers een eigen profiel aan op het platform waarmee je werkt. In de pauzes kan men met elkaar linken en kennismaken. Aan het eind van de dag kun je de koffiehoek omtoveren tot borrelplein, waar men onder het genot van een versnapering virtueel de connectie met elkaar aan gaat.
Polling
Interactie komt ook tot stand door het stellen van vragen aan de gasten. Zo kun je tijdens een live event een vraag stellen aan het publiek en iemand steekt een hand op of wordt benaderd middels een catchbox. Maar hoe werkt dit op online gebied? Met een poll kan het publiek tijdens het evenement via hun eigen scherm communiceren. De spreker stelt direct een vraag en via multiple choice vragen, die in het scherm verschijnen, wordt met één klik gereageerd. Deze manier van interactie zet de kijker direct aan tot nadenken en actie. Behandel meteen het antwoord, zo blijf je to the point. Heb je de juiste tool en mensen ter beschikking? Benoem het percentage van het aantal mensen dat de vraag goed had beantwoord.
Question & Answer
Aan de andere kant van het scherm zitten live personen die tijdens een digitaal event betrokken willen worden en mee willen doen. Het kunnen stellen van vragen is een vorm van interactie. Bijna ieder soort livestreamprogramma heeft een chatfunctie. Om interactie tijdens jouw bijeenkomst te creëren, kun je deze functie inzetten om de deelnemers vragen te laten stellen. Je kunt de vragen die binnenstromen direct laten beantwoorden tijdens de live sessie. Het is belangrijk om een moderator toe te wijzen die deze vragen scant en voorlegt aan de juiste persoon. Tip: wanneer een deelnemer een vraag stelt, beantwoord deze vraag dan altijd door de naam te benoemen en de vraag te herhalen. Hierdoor is het voor de deelnemers duidelijk welke vraag er beantwoord wordt. Bovendien zal de vraagsteller de individuele aandacht zeer waarderen, dit maakt het persoonlijk! Ook al is het maar 1 van de 2.000 kijkers.
Quiz of bingo
Een fun element is altijd belangrijk bij live events. Op die manier wissel je intensieve sessies af met luchtige content. Ook online events hebben een fun element nodig. Een fijne bijkomstigheid daarvan is; de interactie die je ermee uitlokt! Ontwerp daarom bijvoorbeeld een bingo of muziekquiz. Stuur de bingokaarten vooraf naar de online gasten toe en sluit jouw evenement af met dit fun element. Of deel dit element op tijdens de verschillende pauzemomenten. Zo zorg je er ook nog eens voor dat de gasten van begin tot eind jouw bijeenkomst volgen! Zeker als er iets te winnen is.
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Zakelijke festivals en feestavonden in de Nederlandse zomer
Het is halverwege juni en we hebben de tweede week erop zitten! Van festival tot feestavond, onze opdrachtgevers hebben weer prachtige evenementen neergezet. Ondanks het Nederlandse weer was het een succesvolle week en we kijken hier graag nog even op terug.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!