Video op je volgende event: 5 creatieve ideeën
Dat video een onmisbare factor is geworden op evenementen, is voor jou als eventorganisator geen geheim meer. Niet alleen op het web wordt erop los geïnnoveerd met video. Een video trekt ook op je evenement – door het bewegende beeld dat als een magneet op je bezoekers werkt – de aandacht. Geen gek idee dus om video een belangrijke rol te laten spelen op het evenement en je bezoekers te verrassen. Het videomateriaal moet vanzelfsprekend wel bij het thema van je event passen en iets toevoegen. Hoe kun je dit nu creatief toepassen? Laat ons je op weg helpen met 5 creatieve video-ideeën.
1. Verras potentiële bezoekers met een onderscheidende video-uitnodiging
Het eerste contactmoment met je potentiële bezoekers – de uitnodiging – is een mooie kans om ze direct enthousiast te maken. Hoe je dat doet? Met een uitnodiging die eruit springt. Vergeet een mailing met lange lappen tekst of een ellenlange brief. Video is dé manier om bezoekers warm te maken voor jouw event. Denk daarbij out-of-the-box: verstuur bijvoorbeeld een prachtige 360° VR-uitnodiging die de bezoeker triggert het event te bezoeken. Zo’n 360° VR-uitnodiging kun je op verschillende manieren inrichten: maak een video waarin je de potentiële bezoeker persoonlijk uitnodigt. Show daarin hoogtepunten van het vorige event of de eyecatchers van het komende event. Laat het beeld voor je event spreken! Een kartonnen Virtual Reality-bril (deze heb je tegenwoordig al vanaf enkele euro’s) mag natuurlijk niet ontbreken om de beleving compleet te maken. Wedden dat je bezoekers nieuwsgierig zijn geworden?
2. Livestreaming: je gasten hoeven niets meer te missen
Een video presenteren op je event is natuurlijk mooi, maar een standaard video speel je één keer af en dan heeft men hem gezien: hij blijft onveranderd. Een livestream biedt uitkomst! Bezoekers hoeven niets meer te missen en daarnaast kunnen mensen die niet aanwezig zijn op het event toch alles live meemaken. Livestreaming is een techniek die vaak gebruikt wordt bij concerten en festivals, maar bijvoorbeeld ook bij bijzondere gebeurtenissen als een raketlancering. Ook voor jouw volgende evenement, congres of andere bijeenkomst kan livestreaming een optie zijn. Hoe je dit toepast? Denk aan een event-app waarin alle sessies en workshops live te bekijken zijn, zodat men niets hoeft te missen. Of creëer een Facebook of YouTube live-feed die voor buitenstaanders te bekijken is en tegelijkertijd een rol speelt op het event zelf. Beperk je livestream dus niet tot één stilstaande camera, maar bouw bijvoorbeeld een mini tv-studio op je event. Geheid een aandachtstrekker! Maak bijvoorbeeld live eventjournaals met daarin interviews met sprekers en bezoekers. Stimuleer de interactie door de streams op social media te boosten en geef geïnteresseerden de mogelijkheid om vragen te stellen.
3. 360°-video: it’s all around you
Video maakt indruk, dat is duidelijk. Maar de mate waarin video indruk maakt, heb je zelf in de hand. Zo heeft een speelfilm die je in de bioscoop ziet een heel ander effect dan wanneer je diezelfde film op je iPad bekijkt. In de bioscoop ervaar je een film veel intenser: het is donker om je heen, het beeldscherm is levensgroot en het geluid knalt uit de boxen. Het gaat allemaal om beleving. Probeer dat gevoel te evenaren met een 360°-video van jouw evenement, organisatie of product. Maak bijvoorbeeld een 360°-aftermovie van het event of plaats een 360°-camera in elke zaal, zodat gasten en eventueel buitenstaanders elke subsessie of workshop na afloop van het event in 360° kunnen herbeleven. Binnenkort kun je waarschijnlijk zelfs live via YouTube 360° streamen. Dat zou betekenen dat je op het moment suprême zelf, virtueel alles mee kunt maken. Dan hoef je vanuit je luie stoel écht niets meer te missen.
4. Virtual en Augmented Reality: als alleen kijken niet spannend genoeg is
Zo’n 360°-video is pakkend, maar naast alleen rondkijken in die virtuele wereld wil je meer kunnen doen. Mis je de interactie? Kies dan niet alleen voor een video, maar voor een Virtual Reality-app of -game. Daarin kan de kijker ook handelen binnen het virtuele paradijs. Lopen, klimmen en zelfs vliegen: de mogelijkheden zijn eindeloos. Sla de handen ineen met een technisch partner en creëer samen een unieke VR-beleving voor jouw gasten.
Een andere mogelijkheid is Augmented Reality (AR), een combinatie van beeld uit de echte wereld en virtuele toevoegingen. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast bij de modernste navigatieprogramma’s (zie foto). Door de camera van je telefoon op bepaalde sensoren te richten, verschijnen er virtuele elementen in beeld. AR staat momenteel nog redelijk in de kinderschoenen, maar is nu al een leuke toevoeging aan je evenement. Door je gasten met zo’n nieuwe technologie te laten ‘spelen’, draag je interactief bij aan de beleving. Het zorgt voor een wow-effect en dát zullen bezoekers niet snel vergeten.
5. 3D projectie: presenteer met meer diepgang en blaas bezoekers omver
Je gasten verbazen op je event, hoe doe jij het? Breng video’s en presentaties naar een hoger niveau met ons 3D projectiedecor. Het 3D projectiedecor is 28 meter breed en biedt ontelbaar veel mogelijkheden. Het kan als sfeervolle background dienen, maar ook de boodschap van het event ‘dragen’ en een leidende rol spelen op je event. Laat je 3D background geheel naar eigen wens vormgeven. Een decor in de huisstijl van het event of liever een state-of-the-art, op maat gemaakt decor? Geef jouw presentatie letterlijk en figuurlijk die extra dimensie waardoor je event de bezoekers nog lang bijblijft. Het is de beleving die je gasten na afloop mee naar huis nemen.
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Het NBC Congrescentrum behaalt duurzame mijlpaal
Het NBC Congrescentrum heeft met succes een 8,0 behaald voor de GPR Gebouw-certificering. Deze certificering toont aan dat het NBC Congrescentrum voldoet aan hoge standaarden betreft duurzaamheid.
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!