Meer bezoekers op je event door slim gebruik van LinkedIn

1,4 miljard euro. Dat is het bedrag dat wij met z’n allen in Nederland in heel 2017 hebben uitgegeven aan adverteren op radio, tv en in de krant. En eigenlijk weten we niet goed wat we ervoor terugkrijgen. Beetje vreemd, niet waar? Online, dat is waar onze doelgroep zich bevindt. In de jaarlijkse Online Ad Spend Study van Deloitte en IAB Nederland over 2017 blijkt zelfs dat de online mediabudgetten veel groter zijn dan alle andere traditionele media samen. Je doelgroep interesseren en naar je events trekken doe je niet meer door te zenden, maar door hen online te voeden met waardevolle informatie. Dat is anno nu de manier om klanten aan je te binden en je gastenlijst te vullen.

21 februari 2018

LinkedIN_voor_je_event

LinkedIn niet in het marketingplan? Think again!

Vanzelfsprekend zijn de succesfactoren van je evenement kwaliteit, uniciteit en aantrekkelijkheid. Maar begrijpen hoe je social media inzet voor de promotie is tegenwoordig ook een sleutel tot succes. Met 300 miljoen leden en 2 nieuwe gebruikers per seconde mag LinkedIn als grootste zakelijke platform daarbij zeker niet ontbreken. Via LinkedIn wordt kennis gedeeld en vergaard, maar ook om een waardevol netwerk opgebouwd. In Nederland gebruiken maar liefst 6,8 miljoen mensen LinkedIn.

Social media draait om content. Informatie. En kwaliteit is de beste vorm van informatie. Hoe bied je die informatie? Met relevante content en campagnes. Daar komt LinkedIn om de hoek kijken.

Betaald vs. onbetaald

Je event promoten kan organisch (onbetaald) of via advertenties. Als jij relevante en interessante content creëert, bereik je automatisch een groter publiek. Met relevante content (statusupdates, blogs, groepsdiscussies) probeer je op organische wijze een sneeuwbaleffect te creëren, maar een advertentiecampagne op LinkedIn bereik je eenvoudig en relatief betaalbaar de juiste (nieuwe) doelgroep.

Waarom LinkedIn onmisbaar is voor je event

LinkedIn maakt het leven van de evenementenorganisator én marketingmanager een stuk makkelijker. Waarom betalen voor LinkedIn-promotie? Nou, de voornaamste reden is omdat je mensen buiten je followerbase bereikt. Maar LinkedIn is ook onmisbaar voor je event omdat:

  • het werven van nieuwe deelnemers makkelijk haalbaar is.
  • je bijzonder eenvoudig heel secuur kunt targeten. Veel evenementenorganisatoren maken gebruik van AdWords, maar via LinkedIn kun je véél specifieker targeten.
  • je zelfs kunt targeten op branches, functies en senioriteit. Of je nu een congres voor medische specialisten of communicatieprofessionals organiseert: je bereikt ze via LinkedIn.
  • je gemakkelijk top-of-mind blijft onder de voor jouw event relevante doelgroep.
  • je op een onderscheidende manier kunt opvallen.

Altijd bullseye, ook als je geen Van Gerwen heet

Eén van de grootste voordelen van LinkedIn is dus dat je zakelijk heel specifiek kunt bepalen wie je wilt bereiken. Zo zijn er tal van variabelen die we instellen op ons profiel, waar jij je advertentie op kunt targeten. Denk aan regio, industrie, skills, functies en groepen die we volgen.

Maar hoe word je nu precies een ware LinkedIn-eindbaas voor jouw event?

Een feestje bij een wildvreemde, wat heb je daar te zoeken? Als je iemand nog nooit hebt gezien, nodig je diegene niet zo snel uit voor een uitgebreid diner bij jou thuis. Waarom doen we dat online wel? Je doelgroep ‘out of the blue’ vragen naar je evenement te komen levert niet het gewenste resultaat op.
Stel jezelf – voordat je begint – een aantal vragen, zoals:

  • Wie is het publiek waarmee ik in gesprek wil raken?
  • Hoe kan ik potentiële gasten prikkelen?
  • Wat heeft mijn event te bieden?
  • Wat zijn de USPs?
  • Wat draagt mijn aanwezigheid op LinkedIn uiteindelijk bij aan mijn event?

Het is belangrijk dat je potentiële gasten eerst voedt met informatie. Een verhaal vertelt. Triggert. Hoe? Verleid je gasten met het touch-tell-sell-model. In de eerste fase creëer je awareness. Daarna geef je wat meer achtergrondinformatie en leid je je doelgroep naar je website. In het laatste stadium ga je pas tot actie over. Maak bijvoorbeeld een update en link daarin naar een opiniestuk over een van de sprekers op je event. Daarna publiceer je een inhoudelijke blog over een actueel onderwerp in de branche. Pas in de laatste fase vraag je ze zich aan te melden voor je evenement.

Zijn verhaal en mindset een match?

Wees je ervan bewust van dat je doelgroep zich op Linkedin met een andere mindset bevindt dan Facebook. Op Facebook spenderen ze tijd. Ze scrollen door hun timeline met recepten- of kattenfilmpjes. Op LinkedIn investeren ze juist tijd omdat ze kennis willen opdoen binnen hun vakgebied. Pas daarom je verhaal aan op de mindset van de mensen die je content zien.

Hands-on tips voor adverteren op LinkedIn

  • Adverteer met sponsored updates als je een verhaal wilt vertellen.
  • Nederlanders loggen gemiddeld 1 keer per 3 dagen in. Laat je campagne minimaal 5 dagen lopen, zo weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt.
  • Gebruik 1 van de 3 websites in je LinkedIn-profiel om mensen naar je evenementensite te leiden.
  • Kies in het begin 2 of 3 variabelen waar je op target en specificeer pas later.
  • Houd goed in de gaten of je op koers ligt en of er ruimte is voor verbetering. In iedere doelgroep en branche werken andere dingen.
  • Zorg dat je taalinstellingen op Engels staan. In Nederland heeft 60% van de gebruikers hun profiel op Engelstalig ingesteld.
  • Reken je advertentie af in CPC (kosten per klik) als verkeer naar je website leiden je doel is.
  • Stel conversion tracking in zodat de conversies op je website gemeten worden en je eenvoudig de ROI van je campagne kunt bepalen.
  • Wil je je followerbase uitbreiden? Profileer je als expert binnen jouw branche.

Extra tips en tricks voor de eventbranche

Afsluitend hebben we nog een aantal tips, toegespitst op onze branche.

  • Probeer je sprekers te activeren. Zij zijn al betrokken bij jouw evenement. Vraag hen ook om content te delen en de interactie aan te gaan.
  • Publiceer inhoudelijke LinkedIn-blogs om je evenement te promoten.
  • Vertel over je evenement in interessante LinkedIn-branchegroepen.
  • Maak een eigen groep en nodig de juiste mensen uit (gebruik Advanced People Search).
  • Zorg ervoor dat je informatie makkelijk toegankelijk is.
  • Wees online aanwezig. Niet alleen in de fase naar je event toe, maar het hele jaar. Bind je doelgroep met relevante informatie voor, tijdens én na het event.
  • Anticipeer op relevant nieuws en haak met je content in op de actualiteit.
  • Denk na over een storyline: vraag je (potentiële) bezoekers niet alleen zich aan te melden, maar probeer je bezoekers te binden met een goed verhaal. Deel ook key-takeaways of interviews met standhouders bijvoorbeeld.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.

Hoe is jullie bereikbaarheid?
Is er een plattegrond van de locatie?
Wat is de maximale capaciteit van het NBC?
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Naar de FAQ

Contact

Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!

Melanie
Sales
Neem contact op