Om van een beursdeelname een succes te maken is het belangrijk om volgens bepaalde beurs-etiquetten aan de slag te gaan. Hierbij de belangrijkste stelregels die het NBC in jarenlange ervaring heeft geleerd en graag met je deelt.
Voorbereiding is alles
Zorg voor een goed actieplan, zodat iedereen weet wat er moet gebeuren, door wie en wanneer. Bepaal ook vooraf je doelstellingen, kwalitatief en kwantitatief en stel de ROI vast. Zo kan je achteraf bepalen of de beursdeelname effectief is geweest.
Creëer aandacht
Denk goed na met welk concept jouw stand aandacht gaat krijgen. Extra aandacht kan gegenereerd worden door social media in je aanpak te integreren. Niet alleen tijdens, maar ook in de aanloop naar de beurs, zodat iedere bezoeker al weet dat je er bent. Ook kunnen social media na afloop het contactmoment verlengen.
De juiste klantbenadering is essentieel
Het team op de stand moet heel goed beseffen waarom ze er staan en wat hun verhaal is. Waarbij de benadering van de bezoekers heel belangrijk is. Laat eerst de bezoekers aan het woord, gebruik geen vaktaal en stel vooral vragen.
Huishoudelijke regels op de stand
Op de stand gelden een aantal huishoudelijke regels. Niet bellen, niet eten voor de schermen en straal een actieve houding uit.
Herken het doelwit
Er zijn verschillende typen bezoekers: de langsloper, de kijker op afstand, de displaykijker (direct aanspreken!), de aankijker (ook direct aanspreken) en de plakker. Ieder type vraagt om een specifieke benaderingswijze. Herken dus je potentiële klant en pas je benadering daar op aan.
Hanteer een open vraagstelling
Stel open vragen om op een goede manier contact te maken. Dus vragen als: Hoe heeft u de beurs ervaren vandaag? Waar bent u naar op zoek? Wat spreekt u aan? Wat valt u op? Nadat het eerste contactmoment is gemaakt, stel je meer gerichte vragen. Waar werkt u? Wat is uw functie? Waarom bent u op deze beurs? Waarom op deze stand?