4 tips om je deelnemers op hun gemak te stellen

De meeste mensen die een training gaan volgen voelen van tevoren een lichte spanning. Wat gaat er precies gebeuren? Hoe is de trainer? Heb ik me goed voorbereid? Voor trainers en docenten is het dus erg belangrijk om de deelnemers vanaf het eerste moment een goed gevoel te geven. Met deze vier praktische tips zorg je dat deelnemers zich op hun gemak voelen bij jouw training.

2 oktober 2015

Zo stel je jouw deelnemers op hun gemak op je training

Zoals gezegd een lichte spanning, wat kriebels hier en daar. Hoe zou de groep zijn? Hoeveel deelnemers? En wie? Zomaar wat gedachten die een deelnemer van een training kan hebben. Het kan nu twee kanten op gaan: 1. De deelnemer voelt zich ongemakkelijk, wat zorgt voor weerstand. 2. De deelnemer wordt aangenaam verrast en voelt zich veilig, waardoor het leren makkelijker en leuker wordt. Als trainer kun je daaraan bijdragen, we geven je vier tips.

1. Stuur van tevoren een vriendelijk mailtje

Je training ‘veilig’ maken begint al vóór de training. Stuur de deelnemers een vriendelijk mailtje met praktische informatie en geef aan dat ze je gerust kunnen mailen of bellen bij vragen. Zo verlaag je simpel en doeltreffend de drempel om contact met je op te nemen. Ook kun je in dit mailtje je LinkedIn-profiel delen, zodat de deelnemers alvast een beeld hebben met wie zij te maken hebben.

2. Bedenk hoe je deelnemers aanspreekt

In welke vorm spreek je jouw deelnemers aan? Door te beginnen met ‘je’ geef je aan dat de ander jou ook zo mag aanspreken en verklein je de afstand tussen jou en de deelnemers. Is ‘je’ in jouw branche niet gebruikelijk? Dan is het juist prettiger om je deelnemers met ‘u’ aan te spreken. Zorg dat je hier van tevoren goed over nadenkt,

3. Denk goed na over de trainingsruimte

De omgeving heeft veel invloed op hoe mensen zich voelen. Ademt de trainingszaal een gevoel van ruimte? Is er voldoende frisse lucht en voldoende (dag)licht? Kun je de tafels en stoelen zo neerzetten dat je goed je werk kunt doen? Deze zaken dragen absoluut bij aan het succes van de training. Bedenk daarnaast welke opstelling in de zaal het beste aansluit op je training. Hebben de deelnemers ruimte nodig om te schrijven of moeten zij juist staan?

4. Ontvang deelnemers persoonlijk

Zorg bij de start van de training voor een hartelijke ontvangst. Zo kun je bijvoorbeeld bij de deur staan en de deelnemers persoonlijk ontvangen. Geef de deelnemer een hand, kijk elkaar aan, vraag hoe de reis geweest is en laat zien waar koffie of thee gehaald kan worden. Zo zorg je ervoor dat de deelnemers zich welkom en gewaardeerd voelen, nog voordat de training begonnen is.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.

Hoe is jullie bereikbaarheid?
Is er een plattegrond van de locatie?
Wat is de maximale capaciteit van het NBC?
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Naar de FAQ

Contact

Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!

Melanie
Sales
Neem contact op