4 manieren om meer rendement uit jouw online event te halen
Door de aangescherpte maatregelen en onzekerheden, zoeken steeds meer eventorganisatoren naar een alternatief voor hun live evenement. Een jaartje overslaan? Dat is vaak geen optie. De kans is namelijk groot dat je dan aan de aandacht ontsnapt. Natuurlijk organiseer je het liefst een live evenement, maar ook online liggen er genoeg kansen. Niet gek dus dat we een flink stijgende lijn zien in het aantal online events.
Als organisator zal je al snel merken dat een online evenement best wel anders in z’n werk gaat dan normaal. Hoe zien de voorbereidingen eruit? Hoe zorg je dat je deelnemers ook digitaal geboeid worden én blijven? Wat doet de switch naar online met je budget? En bovenal: hoe maak je jouw online event winstgevend? Om je op weg te helpen, delen we vier omzetkansen waar jij met je online eventstrategie op kunt inspelen. Het grootste voordeel? Je bent niet meer gebonden aan een maximum capaciteit. Online kun je jouw bereik dus enorm vergroten.
1. Meerdere ‘treden’ in online toegangstickets
Organiseer je een betaald evenement? Dan is je verdienmodel in essentie niet anders dan voorheen. Je vraagt nog steeds geld voor toegang tot je online event, maar doordat er meer mensen kunnen deelnemen kun je de prijs lager houden. Hierin kun je ook meerdere smaken hanteren. Wil een deelnemer slechts twee sessies volgen? Dan betaalt deze minder dan iemand die alle sessies volgt. Zo houd je de drempel om deel te nemen laag. Beter nog: geïnteresseerden die je evenement normaal gesproken nét te duur vonden, zullen zich nu sneller aanmelden.
2. Betalen voor kwalitatieve on demand sessies
Alle programmaonderdelen van jouw evenement worden opgenomen en gelivestreamd. Hierdoor is alle content dus ook na de uitvoer van je event gewoon beschikbaar. Benut dit door alle sessies ook na afloop beschikbaar te stellen voor je geïnteresseerde doelgroep. Daarmee realiseer je ook na de uitvoerdatum nog wederkerende omzet. Mensen die het evenement gemist hebben, kun je toegang geven tot één of meerdere sessies tegen een lager tarief. Ook voor je sponsoren is dit interessant. Zo kun je hen bijvoorbeeld aanbieden om hun logo of uitingen altijd in de on demand video’s weer te geven.
3. Twijfelende sponsoren? Helemaal niet nodig
Veel evenementen zijn afhankelijk van sponsorinkomsten. Omdat er met je online event geen fysieke mogelijkheden zijn voor branding of andere sponsoruitingen, kan het lastig zijn om je sponsoren te overtuigen. Toch brengen online evenementen ook nieuwe sponsormogelijkheden met zich mee. Zo kun je eenvoudig reclamevideo’s, banners of logo’s in de livestream verwerken. Een andere mogelijkheid is om tussen de sessies door een branded overgangseffect met het logo van een sponsor toe te voegen. Zo’n variant zie je vaak terug bij bokswedstrijden. Of laat één van de sponsoren een ‘Zoom room’ hosten, waarbij zij met deelnemers in gesprek kunnen gaan over een bepaald – voor hen relevant – onderwerp.
Zijn je sponsoren nog niet overtuigd? Misschien is het allergrootste voordeel van online sponsoring wel de meetbaarheid. Je kunt jouw sponsoren veel meer inzicht geven in hoelang deelnemers naar een bepaald reclameblok of een gesponsorde subsessie hebben gekeken. Ook kunnen deelnemers direct doorklikken naar de website van een sponsor en is dit volledig inzichtelijk te maken. Het effect op hun merk en de ROI voor je sponsoren is dus veel beter te onderbouwen. Dat is nog eens wat anders dan een logo op een flyer weergeven!
4. Content delen zoals nooit tevoren
Na afloop van jouw online evenement is er in één klap een flinke lading aan digitale content beschikbaar. Al je gestreamde presentaties en interviews zijn te hergebruiken in de opvolging van het event en voor de promotie van volgend jaar. Normaliter zou dit materiaal bij je live evenement ‘verloren’ gaan, maar nu is alles opgenomen. Maak daarom een plan van aanpak waarin staat hoe je deze content gaat inzetten. Knip, plak en hergebruik stukken van een bepaalde presentatie als social media video. Schrijf de inhoud van een sessie uit in een blog op je website. Of gebruik alleen de audio van een interview en maak er een podcast van. De mogelijkheden voor het creëren van content zijn eindeloos, dus doe er je voordeel mee!
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Zakelijke festivals en feestavonden in de Nederlandse zomer
Het is halverwege juni en we hebben de tweede week erop zitten! Van festival tot feestavond, onze opdrachtgevers hebben weer prachtige evenementen neergezet. Ondanks het Nederlandse weer was het een succesvolle week en we kijken hier graag nog even op terug.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!