10 event trends voor 2021 (deel 1): hier kun jij komend jaar op inspelen
Als eventorganisator ben je altijd op zoek naar manieren en ideeën om jouw evenement te vernieuwen. Daarom delen we bij het NBC Congrescentrum elk eindejaar onze visie en trends voor het jaar dat komen gaat. En juist na dit jaar, waar onzekerheid en talloze veranderingen de boventoon voerden, is het belangrijker dan ooit om een blik op de toekomst te werpen. Hoe zien evenementen er in 2021 uit? Hoe kun je verbonden blijven met je doelgroep? Welke ontwikkelingen mag je verwachten? We hebben tien event trends voor je op een rij gezet, waar jij volgend jaar op in kunt spelen. In deze blog delen we de eerste vijf trends met je!
Ga direct naar:
1. Hybride is here to stay
2. Vaker kleine evenementen in plaats van één grote
3. Online netwerken komt van de grond
4. Ook bij online events focus op de beleving
5. Next level contentmarketing
Trend 1: hybride is here to stay
Door het gebrek aan capaciteit en het verbod op samenkomsten, zijn veel evenementen het afgelopen jaar (deels) naar online geswitcht. Waar het online aspect en livestreaming voorheen zaken waren die weinig prioriteit hadden, zijn het nu de meest noodzakelijke. En veel eventorganisatoren zullen beamen dat bepaalde onderdelen van een evenement of congres prima online gefaciliteerd kunnen worden. Natuurlijk bereik je jouw doelgroep liever live, maar ook online liggen er talloze kansen. We sommen er een aantal op:
- Je bereik wordt enorm vergroot en je bent niet meer gebonden aan de maximale capaciteit van een locatie;
- Er kan vanuit iedere huiskamer of werkplek aan je evenement worden deelgenomen. Dit scheelt reisbewegingen en verlaagt de drempel tot participatie;
- Je creëert nieuwe manieren van interactie. Live krijgen de deelnemers de volledige beleving en contact met de spreker, terwijl online deelnemers direct feedback kunnen geven en polls kunnen invullen.
Daarom verwachten wij dat juist hybride evenementen in 2021 de kroon gaan spannen. De kracht en beleving van live, gecombineerd met het oneindige bereik en het plaatsonafhankelijke aspect van online. Een uitstekende combinatie als je het ons vraagt!
Bekijk hoe een hybride evenement er bij het NBC Congrescentrum uit kan zien:
Trend 2: vaker kleine evenementen in plaats van één grote
Ook in 2021 is het nog onzeker of we grote evenementen met duizenden bezoekers uit het hele land gaan zien. Maar eventorganisatoren houden de noodzaak om hun doelgroep aan hen te binden. Een jaartje overslaan? Dat is geen optie. Wij verwachten daarom dat we komend jaar een verschuiving gaan waarnemen naar meerdere kleinere evenementen in plaats van jaarlijks één groot event. We zullen meer een ‘roadshow’ concept gaan zien, waarbij op verschillende plekken een kleinschaliger event wordt georganiseerd. Of waarbij een deel van de kleinere evenementen volledig online plaatsvindt. Gasten melden zich aan voor één fysiek event en krijgen bijvoorbeeld digitaal toegang tot alle andere events.
Trend 3: online netwerken komt van de grond
Eén van de belangrijkste elementen van een fysiek evenement is netwerken met andere deelnemers. Bij een online event is netwerken een stuk lastiger toe te passen. Volgens onderzoek van Bizzabo vindt 69 procent van de online eventorganisatoren het faciliteren van online netwerken de grootste uitdaging. Je wilt elkaar immers in de ogen kunnen kijken en de emoties van iemand zien. Toch kan online netwerken flink wat voordelen bieden en daarom verwachten wij dat hier in 2021 meer goede oplossingen voor komen.
Denk bijvoorbeeld aan een virtuele netwerkruimte, waarbij je in de pauzemomenten automatisch wordt gematcht met een voor jou interessante deelnemer. Iemand met dezelfde achtergrond, interesses of functieprofiel. Of voeg een spelelement toe, zoals een quiz of een escape room, die je samen met een groepje relevante deelnemers kunt uitvoeren. Laat je in 2021 verrassen door vernieuwende concepten!
Trend 4: ook bij online events focus op de beleving
Waar we in 2020 met de hele eventindustrie vooral uitvogelden hoe een online event überhaupt vormgegeven kon worden, zullen we hier volgend jaar volwassener in zijn. Tot nu toe zagen we online events voornamelijk terug in talkshow settings of een livestream van de presentaties. De focus lag met name op het vertalen van de inhoud naar een online format. Maar eventorganisatoren zijn altijd op zoek naar vernieuwing. In 2021 zullen we daarom meer manieren gaan zien om ook voor online deelnemers een ultieme beleving te creëren. Bijvoorbeeld in de vorm van audiovisuele shows, meer interactiemogelijkheden of virtueel entertainment.
Hoe gaaf zou het zijn om als online deelnemer echt het gevoel te hebben daadwerkelijk het event bij te wonen? Bijvoorbeeld door het evenement in VR of 360 graden live te kunnen volgen? Of denk eens aan verrassende visuele concepten, zoals het virtueel nabouwen van een locatie of mixed reality toepassingen in de presentaties. Hiervoor hebben wij overigens ons eigen concept Virtual Live gelanceerd.
Trend 5: next level contentmarketing
Als je een hybride of online event organiseert, is er na afloop in één klap een flinke dosis digitale content beschikbaar. Al je gestreamde presentaties en interviews zijn te hergebruiken in de opvolging van het event en voor de promotie van volgend jaar. Knip, plak en hergebruik stukken van een bepaalde presentatie als social media video. Schrijf de inhoud van een sessie uit in een blog op je website. Of gebruik alleen de audio van een interview en maak er een podcast van. De mogelijkheden voor het creëren van content zijn door online events eindeloos, dus doe er je voordeel mee!
Ook zal het begrip premium contentmarketing aan populariteit winnen. Met deze contentstrategie deel je waardevolle kennis van zeer hoge kwaliteit tegen betaling met je doelgroep. Bijvoorbeeld in abonnementsvorm of on demand. Er ligt namelijk anno 2021 een oceaan aan gratis content open en bloot op het internet. Mensen zijn steeds meer op zoek naar écht waardevolle informatie en als die relevant is, betalen ze daar met plezier voor. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het ‘verkopen’ van de opgenomen presentaties op je event. Geef een gratis voorproefje en bied de volledige sessie aan als premium content tegen betaling.
Benieuwd naar de volgende vijf trends? Houd onze social media pagina’s in de gaten!
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Het NBC Congrescentrum behaalt duurzame mijlpaal
Het NBC Congrescentrum heeft met succes een 8,0 behaald voor de GPR Gebouw-certificering. Deze certificering toont aan dat het NBC Congrescentrum voldoet aan hoge standaarden betreft duurzaamheid.
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.