De event trends van 2019: dit mogen we komend jaar verwachten

Het einde van het jaar is in zicht! Zoals ieder eindejaar zul je nu waarschijnlijk wel denken: wat is dit jaar voorbij gevlógen. Fear not, dat gevoel hebben wij ook. Ondanks dat kijken we altijd graag uit naar het nieuwe jaar om te zien wat ons in het komende jaar te wachten staat. In deze blog daarom zes event trends zodat jij hier al vroegtijdig op kunt inspelen. Van festivaliseren tot aan de terugkeer van LinkedIn Events.

3 december 2018

Eventtrends-2019 dit mogen we verwachten

Ben je benieuwd naar de event trends voor 2020? Daar hebben we ook een uitgebreid artikel over geschreven met daarin 20 trends voor 2020.

Trend 1: de festivaltrend en de toetreding van generatie Z

De afgelopen jaren zagen we een flinke groei in het ‘festivaliseren’ van zakelijke evenementen. Dit komt onder andere door de toetreding van een totaal nieuwe generatie (generatie Z) op de arbeidsmarkt en de veranderende behoeften die daarmee gepaard gaan. Zo wil deze generatie bijvoorbeeld ondergedompeld worden in volledige experiences, die zij weer kunnen delen met de buitenwereld. Zij vinden het belangrijk om deel uit te maken van iets betekenisvols. Het zakelijke festival is hier een goed voorbeeld van.

Zakelijk festival Google trendsBron: Google Trends (https://trends.google.nl)

De data liegt er niet om; uit Google Trends blijkt dat de laatste tien jaar de zoekterm ‘festival (als vorm van conferentie)’ steeds vaker gebruikt wordt. Doordat er in 2019 en de jaren daarna steeds meer nieuwe Gen Z’ers op de arbeidsmarkt komen, zal deze eventtrend blijven toenemen. Om de jongste generaties te blijven boeien, zal je dus echt een experience moeten bieden op jouw evenement.

Trend 2: events driven by purpose

Ze zijn je vast niet onbekend: de 3 P’s van maatschappelijk verantwoord ondernemen. People, planet en profit. De laatste jaren is er steeds meer een verschuiving gaande naar een groter geheel (en gelijk de vierde P): purpose. Het dienen van een maatschappelijk doel en bijdragen aan een betere wereld. Organisaties en grote corporates worden anno 2019 steeds meer purpose driven. Ook de nieuwe generatie Z speelt hier een belangrijke rol in. Zij zijn meer maatschappelijk betrokken en vinden het belangrijk dat een organisatie een heldere purpose heeft.

Deze trend zal ook verder oprukken in zakelijke evenementen. Zo zien we de laatste tijd weer meer aandacht voor no-waste op events en milieuvriendelijke locaties. Ook is de purpose van een organisatie steeds vaker de rode draad op de evenementen zelf. De sprekers en de inhoud van het event worden hierop afgestemd zodat het volledige plaatje aansluit op het maatschappelijke doel.

Trend 3: evenementen worden steeds beter meetbaar

Wat is het doel van jouw evenement? Veel evenementorganisatoren worstelen met het meten van het resultaat van hun events. Hoewel 80 procent van de marketeers live evenementen als cruciaal onderdeel van het marketingplan beschouwt, is het bepalen van de ROI van het evenement één van de grootste uitdagingen. Uiteindelijk wil je weten wat jouw event heeft opgeleverd in aantal sales, leads, bezoekers, sponsors en persaandacht zodat je iets zinnigs kunt zeggen over het effect van je event.

Gelukkig zijn er door de razendsnelle technologische ontwikkelingen veel tools beschikbaar waarmee jij jouw evenement meetbaar kunt maken. Met tools als Bizzabo en Cvent kun je jouw evenementen vanuit één dashboard volledig managen. Zo kun je bijvoorbeeld registraties beheren, inkomsten bijhouden en eventapp-gebruik analyseren. Koppel deze software met een CRM-systeem waardoor je de eventdata van jouw deelnemers ook real time in je CRM hebt staan. Zo krijg je veel meer inzicht in jouw evenement en de aanwezige deelnemers.

Trend 4: live labs op evenementen om innovatie te stimuleren

Innovatie is enorm belangrijk voor bedrijven om relevant te blijven en zich te blijven ontwikkelen in een snel veranderende markt. Geen wonder dat live hackathons het laatste jaar erg populair zijn. Een hackathon stimuleert innovatie door een stel knappe koppen uit verschillende disciplines bij elkaar te zetten en hen te laten werken aan een bepaalde case.

Live Lab op event NBC CongrescentrumLive lab tijdens een evenement in het NBC Congrescentrum

Maar ook op evenementen zoals congressen en beurzen zien we dit innovatie-element steeds meer terug. Bijvoorbeeld in de vorm van een live lab. Een live lab is een bepaalde ruimte op jouw evenement waarin deelnemers gezamenlijk kunnen werken aan bepaalde vraagstukken. Een soort mini-hackathon dus. Er komen natuurlijk allerlei verschillende personen met verschillende achtergronden op een evenement af, dus waarom zou je hier geen gebruik van maken en de krachten bundelen?

Trend 5: minder lange rijen met facial recognition

Facial recognition (gezichtsherkenning) werd het afgelopen jaar steeds vaker gebruikt op evenementen. De technologie wordt dan ook volwassener en ontwikkelt zich snel door. Met name bij het inchecken van de gasten op je evenement is gezichtsherkenning een welkome toevoeging. Volgens een onderzoek van Eventmanagerblog scheelt inchecken met gezichtsherkenning gemiddeld negen seconden per persoon ten opzichte van ‘normaal’ de ticket scannen en badge printen. Daarnaast is het natuurlijk een hele leuke binnenkomer voor je deelnemers en worden zij direct verrast met een innovatieve tool. Door de verbeterde technologie en proof of concept verwachten wij dan ook dat deze trend zich in 2019 nog verder door zal zetten.

Met de invoering van de AVG in 2018 zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden als je gezichtsherkenning wilt inzetten op je event. Je koppelt namelijk persoonsgegevens aan een specifiek gezicht. Hierdoor heb je juridisch gezien vooraf toestemming nodig van de deelnemer. Neem dit dus duidelijk op als ‘vinkje’ in het aanmeldproces en geef duidelijk aan wat je met de gegevens gaat doen.

Trend 6: introductie van LinkedIn Events

Terug van weggeweest: LinkedIn Events. In november 2012 schrapte LinkedIn deze feature, maar in november 2018 kondigden zij aan dat Events in een heel nieuw jasje gestoken wordt. Met het nieuwe LinkedIn Events kunnen eventorganisatoren hun evenement aanmaken en promoten op LinkedIn. De deelnemers kunnen zich hiervoor aanmelden en met andere deelnemers in contact komen. Ook kun je als deelnemer berichten plaatsen op de tijdlijn en in contact blijven zodra het evenement is afgelopen. Deze nieuwe functie kan dus prima fungeren als netwerktool voor jouw deelnemers. Vergelijkbaar met een netwerkapp, maar dan met ruim 500.000 dagelijkse gebruikers in Nederland. LinkedIn Events zal in het begin van 2019 worden uitgerold voor alle LinkedIn-leden.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.

Hoe is jullie bereikbaarheid?
Is er een plattegrond van de locatie?
Wat is de maximale capaciteit van het NBC?
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Naar de FAQ