De event trends van 2022: dit mogen we verwachten
2021 loopt bijna op zijn einde. We hoopten dat we de feestdagen dit eindejaar zonder maatregelen konden vieren. Helaas blijkt niets minder waar: we stappen 2022 binnen middenin een lockdown. Na een turbulent jaar voor de eventindustrie en talloze andere branches, is het tijd om vooruit te blikken op de toekomst.
Door de aanhoudende onzekerheid is het belangrijker dan ooit om goed geïnformeerd te werk te gaan. Wat mogen we komend jaar verwachten op het gebied van events? Hoe kun je, ondanks de maatregelen, verbonden blijven met je doelgroep? En bovenal: hoe gaat jouw eventstrategie er in 2022 uitzien? We hebben 6 event trends en ontwikkelingen voor je op een rij gezet, waar jij in 2022 op kunt inspelen.
- Verschuiving van het eventseizoen door blijvende onzekerheid
- Een nieuwe generatie online events
- Micro-events winnen aan populariteit
- The rise of the metaverse: start van een nieuw soort hybride
- Meer aandacht voor personeel en interne communicatie
- Focus op de juiste data verzamelen (en gebruiken)
1. Verschuiving van het eventseizoen door blijvende onzekerheid
Al bijna twee jaar lang stelt iedere eventorganisator zichzelf de vraag: ‘kan mijn evenement wel doorgaan?’. Dit is in 2022 niet anders. De grootste bottleneck in het organisatieproces is onzekerheid. Eventorganisatoren, locaties en andere leveranciers zullen daarom op zoek gaan naar manieren om zekerheid in te bouwen. Hoe? Door te kijken wat er wél kan en te leren van het verleden.
Bron: KPMG Health
Kijk bijvoorbeeld naar het verloop van de maatregelen en besmettingen in 2020 en 2021. Van november 2020 tot april bevonden we ons in een lockdown. Vanaf mei mochten er weer 30 personen per ruimte samenkomen. In juni gold er geen limiet meer, mits er anderhalve meter afstand werd gehouden. En op 25 september werd zelfs de anderhalve meter geschrapt. Tot november, toen ging het weer de verkeerde kant op met het aantal besmettingen.
Er lijkt een patroon waarneembaar. De winter is onzeker, maar de zomer biedt meer uitkomst om fysiek samen te komen. Zo was het in 2020 en in 2021. Wanneer je minder risico wilt lopen dat jouw event niet live door kan gaan, kun je deze beter in de zomermaanden plannen. Waar normaal september, oktober en november de drukste maanden zijn op het gebied van events, zal dit in 2022 niet zo zijn. Organisatoren zullen sneller kiezen voor zekerheid dan voor de ‘standaard’ of traditionele periodes.
2. Een nieuwe generatie online events
In 2020 vogelden we vooral met de hele eventindustrie uit hoe een online event überhaupt vormgegeven kon worden. In 2021 waren we hier al veel volwassener in. Volgens het onderzoek van Content Marketing Institute produceerden virtuele events zelfs de beste resultaten van de contentmarketingmix. We zagen betere online platformen, meer netwerkmogelijkheden en vooral veel soepeler ogende streams en programma’s. Komend jaar zet deze trend door. Zo heeft online eventplatform Hopin sinds 2020 al meer dan een miljard (!) euro aan investeringen opgehaald. Ook zet videobeldienst Zoom sinds deze zomer vol in op online events. In 2022 verwachten we daarom nog betere en makkelijker te managen online events te zien. Vooral op het gebied van interactiemogelijkheden, meetbaarheid, user experience en data valt er nog een hoop te winnen.
3. Micro-events winnen aan populariteit
Als je het ons vraagt, organiseren we in 2022 snel weer op volle capaciteit evenementen. We hebben als evenementenlocatie inmiddels wel bewezen dat het veilig en verantwoord kan. Toch is het gezien de maatregelen onzeker of dit in 2022 snel zal gaan gebeuren. Op dit moment is de tendens: hoe meer gasten, hoe meer risico. Daarom zullen we een verschuiving zien naar meerdere kleinere evenementen in plaats van jaarlijks één groot event.
Denk bijvoorbeeld aan een ‘roadshow’ concept, waarbij op verschillende plekken een event voor honderden personen wordt georganiseerd. Of waarbij een deel van deze kleinere evenementen volledig online plaatsvindt. Gasten melden zich aan voor één fysiek event en krijgen bijvoorbeeld digitaal toegang tot alle andere events. Al deze zogenoemde micro-events zijn onderdeel van een overkoepelend thema. Zo creëer je meerdere momenten om je doelgroep te boeien en is de ‘buzz’ niet ineens afgelopen na je evenement.
4. The rise of the metaverse: start van een nieuw soort hybride
Eén van de meest besproken technologische ontwikkelingen van de afgelopen maanden is de metaverse. Met de stijgende populariteit van cryptocurrencies en NFT’s (non fungible tokens) is de metaverse volgens veel techkenners de next best thing. De metaverse, oftewel web 3.0, is een immersieve digitale wereld waar jij echt onderdeel van uitmaakt. Met je eigen avatar beleef je een volledige omgeving alsof je er zelf inzit, gewoon vanuit je luie stoel met een VR-bril op. De metaverse is er nog niet (echt), op een aantal initiatieven zoals Decentraland na. Maar de verwachting is dat grote techbedrijven hier de komende jaren vol op gaan inzetten en samen aan één totale metaverse gaan werken.
Bekijk hier een impressie van de plannen van Meta (voorheen Facebook) voor de metaverse:
Wat gaat deze ontwikkeling voor evenementen betekenen? Veel! Denk je eens in dat je een VR-bril opzet en vanuit huis een festival of concert bijwoont. En dat het voelt alsof je er echt bij bent. Of stel je voor dat je tijdens een congres virtueel in de zaal zit om de keynotes bij te wonen. Je kunt de interactie aangaan met de spreker of andere (virtuele) deelnemers en hebt echt het gevoel dat je erbij bent. Lijkt het je al wat? Ook voor organisatoren biedt dit veel kansen. Zie het als hybride 3.0. Een onbeperkt aantal deelnemers, nieuwe verdienmodellen en eindelijk meer digitale interactie. Digitaal en fysiek zullen middels de metaverse nog meer met elkaar verweven raken. Fasten your seatbelts and enjoy the ride!
5. Meer aandacht naar personeel en interne communicatie
Een trend die we in het hele bedrijfsleven verwachten terug te zien is de stijging in interne evenementen. We werken nog steeds massaal thuis, kantoorruimtes zijn geslonken en naar verwachting laat 94 procent van de bedrijven hun medewerkers ook na de coronacrisis deels thuiswerken. Er zal daarom meer aandacht besteed worden aan de betrokkenheid en vooral verbondenheid van het personeel. Denk hierbij aan maandelijkse fysieke meetings, kick-off bijeenkomsten, etentjes of een groot personeelsfeest.
Samenkomen met je collega’s zorgt voor werkplezier en betere resultaten. Vooral in een feestelijke setting, met lekker eten en een drankje. Stel je medewerkers daarom in staat om elkaar te ontmoeten en met elkaar te connecten.
6. Focus op de juiste data verzamelen (en gebruiken)
Data is voor veel (event)marketeers al jaren een toverwoord. Maar wat doen we er eigenlijk mee? En welke data verzamelen we allemaal van onze deelnemers? Waar sla je deze op? In 2022 zal hier een belangrijke slag in gemaakt worden. Vooral met online events ben je in staat om veel meer data van je deelnemers te verzamelen. Maar met data komen verantwoordelijkheden. Je deelnemers verwachten dat jij hen weet te vertellen wat je met deze data doet. Zorg dus dat je hier in 2022 een beleid voor hebt.
Ook is het verzamelen van data steeds belangrijker gezien de ontwikkelingen rondom first en third party data. Mocht je het niet meegekregen hebben: in 2023 stoppen veel browsers met third party data. Hoe meer waardevolle data van je doelgroep jij in eigen beheer hebt, hoe beter je hen straks gaat kunnen bereiken. Bedenk je dus goed bij ieder event in 2022 hoe jij zo effectief mogelijk gegevens gaat verzamelen van je deelnemers. Maak een dataplan en zorg voor een goed CRM-systeem waar je data wordt opgeslagen. Dan heb jij zeker een streepje voor op je concurrentie!
Tot slot: het maakt niet zoveel uit wat je doet, áls je maar iets doet
Al met al kijken we met een positieve blik naar 2022. Ja, er is veel onzeker. En we weten niet wanneer we weer op volle capaciteit kunnen samenkomen. Maar er kan nog zoveel wel. Ook online of met aanpassingen kunnen we elkaar ontmoeten. Want elkaar ontmoeten en in de ogen kijken, dát is waar het om draait. Daarom sluiten we dit artikel graag als volgt af: het maakt niet uit wat je organiseert of hoe je het organiseert, als je maar iets organiseert. Of je nu live samenkomt met 1.000 gasten of volledig online, zorg dat je jouw doelgroep weet te verbinden. Niets doen? Dat is geen optie. Dan verlies je het van je concurrentie. Ondanks de beperkingen blijft er van alles mogelijk, dus maak daar gebruik van!
Nieuws en inspiratie
Meer nieuws van het NBC
Het NBC Congrescentrum behaalt duurzame mijlpaal
Het NBC Congrescentrum heeft met succes een 8,0 behaald voor de GPR Gebouw-certificering. Deze certificering toont aan dat het NBC Congrescentrum voldoet aan hoge standaarden betreft duurzaamheid.
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.