Duurzaam evenementen faciliteren en relaties aangaan
Duurzaamheid: het is een hot topic op dit moment. Binnen het ondernemerschap van Justin van Hooijdonk, directeur van het NBC Congrescentrum, speelt duurzaamheid al geruim tien jaar een belangrijke rol. “Het gaat mij om het duurzaam ondernemen in de breedste zin van het woord: het algehele duurzaam evenementen faciliteren en relaties aangaan. We ondernemen veel stappen op het gebied van duurzaamheid. Echter lopen we helaas nog steeds tegen een aantal uitdagingen aan. De wil is er. De weg ernaartoe alleen nog niet altijd helemaal.”
De transitie van duurzaamheid binnen de vergader- en evenementenbranche
“De wil om duurzaam te ondernemen is er altijd al geweest. Echter was er tien jaar geleden een stuk minder mogelijk vanuit de supplier kant. Inmiddels zijn we op het punt beland dat de technologie zo vooruitstrevend is, dat er veel meer mogelijk is. Waar er tien jaar geleden maar één aanbieder was, die met de techniek van toen geen representatieve producten neerzette, merk je dat de aanbiederskant steeds groter wordt en er meerdere opties zijn.
Zo was er bijvoorbeeld eerst maar één aanbieder op het gebied van composteerbaar servies. Het product kwam totaal niet overeen met de uitstraling van het NBC. Dan kun je dus geen kant op als ondernemer. Inmiddels zijn er meerdere aanbieders voor composteerbaar servies, waardoor we exact dat kunnen afnemen wat bij de propositie en huisstijl van onze onderneming past. Waar er eerst maar één weg naar Rome was, leiden er nu meerdere wegen naar Rome.”
Duurzaam ondernemen binnen het NBC Congrescentrum
“Mijn jarenlange visie op het duurzaam faciliteren van evenementen, resulteert in het feit dat wij bij het NBC Congrescentrum op veel gebieden al duurzaam bezig zijn. Op deze pagina lees je alles over de activiteiten die wij ondernemen op het gebied van duurzaamheid. Waar we echter soms wel duurzamer willen ondernemen, lukt dit, in mijn ogen, niet altijd optimaal.”
No waste policy
“Zo zijn no-shows op evenementen bijvoorbeeld al jarenlang een lastig onderwerp. Door verschillende factoren kan het zijn dat het aantal gasten op het evenement tegenvalt. Toch is de culinaire productie dan al afgestemd op de verwachte aantallen. Om deze gap te verkleinen stimuleren wij opdrachtgevers om het aan- en afmelden voor het evenement zo makkelijk mogelijk te maken voor de gasten. Hiervoor hebben wij een speciale video gemaakt die ons bij deze uitdaging helpt. We helpen de opdrachtgever om het aantal gasten tot het laatste moment zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen. Zo kunnen we tijdig onze culinaire invulling aanpassen op de aanwezige gasten en proberen we hiermee onze waste te beperken.
Koken met seizoensproducten
“Daarnaast proberen we in het offerte traject met de opdrachtgever in te spelen op seizoensgebonden producten. We werken met seizoen gerichte culinaire pakketten. Dit houdt in dat we de gasten serveren wat er in dat jaargetijde op de markt te verkrijgen is. Op deze manier de culinaire invulling samenstellen, is namelijk een stuk minder belastend voor het milieu. Het betekent voor de opdrachtgever alleen wel dat er in het offertetraject nog geen exacte culinaire invulling kan worden bepaald. Iets wat sommige opdrachtgevers als een no go ervaren en de culinaire invulling al in een eerder stadium rond willen hebben. Dit is nog zo’n voorbeeld van hoe we het soms wel willen, maar het niet altijd lukt.”
Duurzaam ondernemen in de breedste zin
Volgens Justin gaat duurzaamheid niet alleen over milieu, maar zijn mensen, materialen en leveranciers in zijn ondernemerschap net zo belangrijk.
“Ons lokale aannamebeleid zorgt ervoor dat de reistijd van de medewerkers minimaal is. Daarnaast komt het grootste gedeelte op de fiets of met het OV naar het werk. Niet alleen ons eigen personeel, maar ook onze gasten stimuleren we om met het openbaar vervoer naar het NBC Congrescentrum te reizen. Het is maar dertien minuten met de tram vanaf Utrecht Centraal, de auto blijft vaker staan en CO2 uitstoot wordt zo verminderd.”
Lokale leveranciers
“Naast het feit dat we een lokaal aannamebeleid hebben, gaan we ook zoveel mogelijk samenwerkingen aan met lokale ondernemingen. Zo komen de meeste leveranciers uit de provincie Utrecht. Wanneer een leverancier niet uit de buurt komt, proberen we altijd te kijken naar hoe we het product op een andere manier kunnen invullen.
Een mooi voorbeeld hiervan is de leverancier van onze vruchtensappen. Onlangs hebben we deze sappen, verpakt in pakken, vervangen voor een biologische sappentap. Deze tap zorgt voor 80 procent minder CO2 uitstoot. Het product is volledig biologisch en milieubewuster aangezien er geen pallets vol met losse verpakkingen iedere dag gebracht worden bij het NBC. Het is dus praktischer, want er is minder arbeid mee gemoeid en milieubewuster door de vermindering van ritten naar het NBC. Uiteindelijk is het dus zowel duurzaam als economisch besparend.”
Duurzaamheid blijft groeien
“Door steeds meer te proberen, worden uitdagingen aangepakt en is er steeds meer mogelijk op het gebied van duurzaam ondernemen. Een uitdaging waar we tot voor kort tegenaan liepen, was op het gebied van afvalscheiding en -verwerking. Het scheiden van afval is een proces waar we al langere tijd mee bezig zijn. Zo scheiden wij ons afval qua restafval en papier en verzamelen we petflessen in een aparte prullenbak. Helaas zijn er in Nederland weinig aanbieders die zulke grote hoeveelheden petflessen kunnen verwerken. Zo kunnen we dus in het scheiden van afval wel actief een bijdrage leveren aan de duurzaamheid van Nederland, maar lopen we in de verwerking hiervan nog tegen een uitdaging aan. We zijn daarom voortdurend op zoek naar oplossingen voor dit soort uitdagingen. Sinds kort hebben we dan ook een afnemer gevonden die onze uitdaging van het verwerken van petflessen kan oplossen!”
“Daarnaast zijn we continu op zoek naar hoe we onze producten duurzamer kunnen maken. Branding op evenementen is een must voor de totale beleving van een bijeenkomst. Dat betekent dat er veel branding wordt ingezet op de evenementenlocatie in het thema en de stijl van de bijeenkomst. Echter hebben we hier vaak te maken met eenmalige branding. Om de waste van deze branding af te vangen, zijn we bezig met het bedenken van alternatieven. Een voorbeeld is het vervangen van bedrukte doeken voor LED-schermen.”
”De evenementenbranche heeft op vele vlakken een trendsettende functie. Dat in combinatie met ondernemend Nederland, gaan we als evenementenbranche voorlopen op het gebied van duurzaamheid en zullen andere landen een voorbeeld nemen aan de manier waarop wij ondernemen. In de breedste zin van het woord.”
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Het NBC Congrescentrum behaalt duurzame mijlpaal
Het NBC Congrescentrum heeft met succes een 8,0 behaald voor de GPR Gebouw-certificering. Deze certificering toont aan dat het NBC Congrescentrum voldoet aan hoge standaarden betreft duurzaamheid.
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Bekijk de vernieuwde ruimtes
Ruimtes
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!