De eventbudgetten voor 2022 zitten in de lift: wat mogen we verwachten? (deel 1)
Elk jaar is het een geprezen onderzoek onder B2B-marketeers: het Content Marketing Insights rapport. Het kennisplatform Content Marketing Institute analyseert hiermee grondig de staat van contentmarketing en de ontwikkelingen binnen deze markt en doelgroep. Waar geven marketeers hun budgetten aan uit? Welke kanalen zijn effectief? En bovenal: waar ligt de focus voor komend jaar? Het 54 pagina’s tellende rapport staat steevast vol waardevolle inzichten voor eenieder die zich bezighoudt met (content)marketing. De belangrijkste inzichten en de toepassing hiervan delen we graag met je in een tweedelige blogreeks!
In dit eerste deel van deze blogreeks lichten we de belangrijkste resultaten van dit onderzoek uit. Zo lees je welke invloed deze hebben op zakelijke evenementen. Een tipje van de sluier: zowel live als virtuele events worden een alsmaar belangrijker onderdeel van de contentstrategie. In deel twee, welke binnenkort op onze website verschijnt, gaan we dieper in op de belangrijkste eventontwikkelingen in 2022. Zo ben jij helemaal klaargestoomd voor het komende evenementenjaar.
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Contentmarketing krijgt een groter stuk van de taart
Volgens het rapport besteden marketeers volgend jaar meer budget aan contentmarketing. Onder andere door de pandemie zijn veel B2B-bedrijven zich bewuster geworden van de kracht van content. Face-to-face ontmoetingen zijn natuurlijk lange tijd niet mogelijk geweest. Daardoor is er een nog grotere focus komen te liggen op contentmarketing, om zo de doelgroep warm te houden en verbonden te blijven. Niet gek dus dat 66 procent van de marketeers aangeeft dat de budgetten hiervoor hoger zullen worden. En één op de vijf respondenten verwacht dat de budgetten zelfs met 10 procent of meer zullen stijgen.
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Komend jaar nog meer focus op video en events
Waar gaan die verhoogde budgetten dan naartoe? In welke onderdelen binnen contentmarketing wordt het meest geïnvesteerd in 2022? Ook dat heeft het Content Marketing Institute onderzocht. De twee grootste uitgaven worden verwacht in video en events (zowel online, fysiek als hybride). In de vorige editie van dit onderzoek gaf 48 procent van de respondenten nog aan dat zij zouden investeren in events, dit jaar is dat 61 procent. De eventbudgetten zitten dus in de lift en dat heeft twee belangrijke redenen:
- De shift naar virtuele events is voor veel B2B-bedrijven gewoonweg als heel succesvol ervaren;
- Nu er weer meer mogelijk is op het gebied van live samenkomen, staan veel marketeers te springen om weer iets fysieks te organiseren.
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Online events en webinars zijn zeer succesvol gebleken
Dat virtuele events het afgelopen jaar een gigantische opmars hebben gemaakt, is je natuurlijk niet ontgaan. Door het thuiswerken en het verbod op fysieke bijeenkomsten, moesten marketeers genoodzaakt naar online alternatieven switchen. En dat bleek ook nog eens heel succesvol te zijn. Veruit het grootste gedeelte (58 procent) van de B2B-marketeers geeft aan dat virtuele events en webinars het meest effectief waren in het behalen van hun doelstellingen. Dat maakt online evenementen meer dan een tijdelijke vervanger van live events. Het online aspect brengt namelijk veel nieuwe kansen met zich mee. Zo creëer je bijvoorbeeld een veel groter bereik en maak je tijd- en plaatsonafhankelijk samenkomen mogelijk.
Veruit het grootste gedeelte (58 procent) van de B2B-marketeers geeft aan dat virtuele events en webinars het meest effectief waren in het behalen van hun doelstellingen. Dat maakt online evenementen meer dan een tijdelijke vervanger van live events.
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Virtuele events zijn de afgelopen twaalf maanden dus the way to go geweest voor marketeers om successen te behalen met contentmarketing. Maar wat waren hun doelstellingen? Wat hebben zij bereikt? Het onderzoek toont aan dat contentmarketing in 80 procent van de gevallen wordt ingezet om brand awareness te realiseren. Gevolgd door 75 procent om vertrouwen bij de doelgroep op te bouwen en 70 procent om de doelgroep iets te leren. Allemaal lange termijn doelstellingen dus. Hieruit kunnen we concluderen dat marketeers events niet zien als een directe manier om omzet te realiseren of leads te generen, maar meer gericht zijn op de impact van hun merk of bedrijf op de lange termijn.
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Live overstijgt online en hybride varianten
De afgelopen twee jaar is het aantal live events logischerwijs in rap tempo gedaald. Waar eind 2019 nog 73 procent van de marketeers aangaf fysieke events te organiseren, is dit in juli 2021 slechts 19 procent. Zolang er echter – ondanks de maatregelen – weer meer mogelijk is, zijn eventorganisatoren en marketeers er als de kippen bij om wél weer iets ‘in het echt’ te organiseren. Dat zien we ook terug in het onderzoek van Content Marketing Institute. Maar liefst 52 procent van de marketeers verwacht dat er weer meer geïnvesteerd gaat worden in fysieke events. Met alle learnings die zijn opgedaan in het organiseren van virtuele evenementen, verwachten we daarom juist het beste van twee werelden te zien in 2022. Er zal gezocht worden naar de ultieme mix van online en live. En dat komt de event experience alleen maar ten goede!
In het volgende artikel delen we inzichten waarmee jij jouw eventstrategie 2022-proof kunt maken. Hou onze website in de gaten, want eind november zal het artikel verschijnen!
Inspiratie & tips
Meer inspiratie en tips
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Test: welk type eventorganisator ben jij?
Aan de hand van 11 afwisselende vragen, situaties en bijbehorende types, ontdek je welk type eventorganisator jij bent.
Een goede eventwebsite maken? Hier moet je aan denken
Elk goed georganiseerd event heeft een sterke digitale profilering nodig. Kunnen bezoekers online niet de juiste informatie over jouw event vinden of zich gemakkelijk op de website aanmelden? Dan ben je ze kwijt. Je eventwebsite is daarom een heel belangrijk onderdeel van je eventmarketingstrategie.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Contentmarketing krijgt een groter stuk van de taart
Volgens het rapport besteden marketeers volgend jaar meer budget aan contentmarketing. Onder andere door de pandemie zijn veel B2B-bedrijven zich bewuster geworden van de kracht van content. Face-to-face ontmoetingen zijn natuurlijk lange tijd niet mogelijk geweest. Daardoor is er een nog grotere focus komen te liggen op contentmarketing, om zo de doelgroep warm te houden en verbonden te blijven. Niet gek dus dat 66 procent van de marketeers aangeeft dat de budgetten hiervoor hoger zullen worden. En één op de vijf respondenten verwacht dat de budgetten zelfs met 10 procent of meer zullen stijgen.Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Komend jaar nog meer focus op video en events
Waar gaan die verhoogde budgetten dan naartoe? In welke onderdelen binnen contentmarketing wordt het meest geïnvesteerd in 2022? Ook dat heeft het Content Marketing Institute onderzocht. De twee grootste uitgaven worden verwacht in video en events (zowel online, fysiek als hybride). In de vorige editie van dit onderzoek gaf 48 procent van de respondenten nog aan dat zij zouden investeren in events, dit jaar is dat 61 procent. De eventbudgetten zitten dus in de lift en dat heeft twee belangrijke redenen:- De shift naar virtuele events is voor veel B2B-bedrijven gewoonweg als heel succesvol ervaren;
- Nu er weer meer mogelijk is op het gebied van live samenkomen, staan veel marketeers te springen om weer iets fysieks te organiseren.
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Online events en webinars zijn zeer succesvol gebleken
Dat virtuele events het afgelopen jaar een gigantische opmars hebben gemaakt, is je natuurlijk niet ontgaan. Door het thuiswerken en het verbod op fysieke bijeenkomsten, moesten marketeers genoodzaakt naar online alternatieven switchen. En dat bleek ook nog eens heel succesvol te zijn. Veruit het grootste gedeelte (58 procent) van de B2B-marketeers geeft aan dat virtuele events en webinars het meest effectief waren in het behalen van hun doelstellingen. Dat maakt online evenementen meer dan een tijdelijke vervanger van live events. Het online aspect brengt namelijk veel nieuwe kansen met zich mee. Zo creëer je bijvoorbeeld een veel groter bereik en maak je tijd- en plaatsonafhankelijk samenkomen mogelijk.“Veruit het grootste gedeelte (58 procent) van de B2B-marketeers geeft aan dat virtuele events en webinars het meest effectief waren in het behalen van hun doelstellingen. Dat maakt online evenementen meer dan een tijdelijke vervanger van live events.”
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/
Virtuele events zijn de afgelopen twaalf maanden dus the way to go geweest voor marketeers om successen te behalen met contentmarketing. Maar wat waren hun doelstellingen? Wat hebben zij bereikt? Het onderzoek toont aan dat contentmarketing in 80 procent van de gevallen wordt ingezet om brand awareness te realiseren. Gevolgd door 75 procent om vertrouwen bij de doelgroep op te bouwen en 70 procent om de doelgroep iets te leren. Allemaal lange termijn doelstellingen dus. Hieruit kunnen we concluderen dat marketeers events niet zien als een directe manier om omzet te realiseren of leads te generen, maar meer gericht zijn op de impact van hun merk of bedrijf op de lange termijn.Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/