Clubhouse: een waardevolle toevoeging voor jouw event?
Sinds een aantal maanden is menig mens in de ban van de nieuwste app: Clubhouse. Dit social audio platform lijkt binnen no time uitgegroeid tot een ware hit. Maar wat is het doel en wat heb jij er als eventorganisator aan? We zochten het voor je uit en hebben de toegevoegde waarde voor jouw volgende event op een rijtje gezet.
Wat is Clubhouse?
Het verbaast ons niks dat Clubhouse zo populair is, want de out put van deze app is anders dan bij de apps die we tegenwoordig allemaal kennen. Clubhouse is namelijk een audio-based platform. Podcasts zijn al langer populair en veel mensen lijken dit als vervanger voor het gesprek in de kroeg of op het werk te ervaren. Dat is niet gek in deze tijd waar live interactie beperkt is.
Clubhouse Drop-in audio chat – zoals de volledige naam luidt – is er voor interactie, kennis uitwisselen, mensen betrekken en met hen het gesprek aangaan. Of simpel gezegd: de app maakt het mogelijk om verbonden te zijn met één of meerdere mensen door middel van audio.
Hoe werkt Clubhouse?
Clubhouse is vooralsnog enkel te downloaden in de appstore van Apple. Je maakt je profiel aan en dan is het wachten totdat je toegelaten wordt. Eenmaal toegelaten tot het platform kom je op jouw persoonlijke startpagina. Op deze pagina vind je de volgende onderdelen:
- Vergrootglas: zoek naar mensen en rooms.
- Envelop: overzicht van het aantal invites om mensen uit te nodigen voor het platform.
- Agenda: overzicht van jouw rooms.
- Bel: overzicht van de activiteiten van bijvoorbeeld je volgers.
- Profiel: jouw biografie en een foto.
- Rooms: events die georganiseerd zijn door bekenden en een overzicht van interessante rooms.
Binnen de app draait alles om rooms en kennis uitwisselen. Rooms kun je onbeperkt betreden, want met één klik ben je binnen als luisteraar. Je microfoon staat standaard uit en je kunt rustig meeluisteren. Heb je een vraag? De app heeft geen chatfunctie, maar met behulp van het hand-symbool kun je laten weten dat je een bijdrage wil leveren aan het gesprek. Een moderator geeft jou een podium en vervolgens stel je live in het gesprek een vraag. Deze functie is erg belangrijk binnen het platform. De app is er namelijk op ingericht om interactie uit te lokken, maar dan wel op een gecontroleerde manier. De moderator wijst je het podium toe en alleen dan zul je aan het gesprek kunnen deelnemen.
Wat is de toegevoegde waarde voor eventorganisatoren?
Het is dus ook mogelijk om zelf een room te hosten. Wat kun je met deze rooms rondom jouw event?
- Creëer draagvlak voorafgaand aan jouw event door een inspiratie sessie te hosten of licht een belangrijk onderwerp uit welke tijdens jouw congres meer aandacht verdient. Je geeft hierdoor een tipje van de sluier en maakt mensen alvast enthousiast.
- Maak programmaonderdelen tijdens je plenaire sessie beschikbaar op Clubhouse voor het betrekken van een breder publiek.
- Laat belangrijke sprekers na jouw evenement nog eens dieper ingaan op hun onderwerp in een Clubhouse room. Op deze manier geef je geïnteresseerden ook nog een kans om actief het gesprek aan te gaan met een professional.
Zie jij ook de meerwaarde van een room op Clubhouse voor jouw event? Promoot de room dan via social media. Of benoem al in het uitnodigingstraject dat er na afloop van een sessie bepaalde sprekers met elkaar in gesprek gaan en men hier bij kan aanschuiven. Inschrijving is dan wel niet mogelijk, maar jouw gasten kunnen de room wel alvast toevoegen aan hun agenda en ook weer anderen hierop attenderen en voor uitnodigen. Door de app zo in te zetten, vergroot je het bereik van jouw content aanzienlijk.
Om dus terug te komen op de hamvraag of Clubhouse een waardevolle toevoeging kan zijn voor jouw event; wij denken van wel! Het is een laagdrempelige manier om meer mensen te bereiken en je netwerk te vergroten voor jouw event.
Inspiratie & tips
Meer inspiratie en tips
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Test: welk type eventorganisator ben jij?
Aan de hand van 11 afwisselende vragen, situaties en bijbehorende types, ontdek je welk type eventorganisator jij bent.
Een goede eventwebsite maken? Hier moet je aan denken
Elk goed georganiseerd event heeft een sterke digitale profilering nodig. Kunnen bezoekers online niet de juiste informatie over jouw event vinden of zich gemakkelijk op de website aanmelden? Dan ben je ze kwijt. Je eventwebsite is daarom een heel belangrijk onderdeel van je eventmarketingstrategie.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.