5 redenen waarom online een fysiek evenement versterkt
Na alle kennis en learnings van het afgelopen evenementenjaar, kunnen we wel stellen dat online veel kansen biedt. Inmiddels richten we ons op het organiseren van fysieke events in een hybride vorm. Als het aan ons ligt, blijft het online aspect namelijk bestaan. In deze blog geven we je vijf redenen waarom en hoe online een fysiek evenement kan versterken.
Reden 1: plaats- en tijdsonafhankelijk
Wanneer je jouw live event naar een online omgeving streamt, maak je het evenement toegankelijk voor mensen die niet op locatie aanwezig kunnen zijn. Iedere potentiele deelnemer kan zelf het besluit nemen om fysiek aanwezig te zijn of om het event vanuit een eigen omgeving bij te wonen. Goodbye met de no show! Doordat je al jouw sessies streamt is er ineens een flinke dosis aan content beschikbaar die na afloop ook nog on demand gekeken kan worden. Zo maak je het bijwonen van jouw evenement niet alleen plaatsonafhankelijk maar ook tijdsonafhankelijk!
Reden 2: groter bereik
We weten allemaal dat social media een groot bereik heeft. Zodra jij weet waar jouw doelgroep zich bevindt, kun je met een gerichte social media campagne potentiele bezoekers bereiken. Promoot met het feit dat jouw evenement zowel fysiek als online bij te wonen is en het aantal deelnemers zal geheid toenemen. Jouw event wordt namelijk een stuk toegankelijker door het ook online aan te bieden. Dat onderstreept onze opdrachtgever Brenda van de NDD eveneens in een interview. Zij organiseerde weliswaar een volledige online editie van hun congres, maar zij zagen door de toevoeging van online wel een stijging in het aantal deelnemers met maar liefst zestig procent.
Reden 3: bredere interactiemogelijkheden
Geen interactie mogelijk tussen de online en fysieke deelnemers tijdens jouw event? Echt wel! Jouw online en offline gasten kun je bijvoorbeeld met elkaar laten interacteren via een WebApp. Dit is een methode die zich uitstekend leent voor hybride evenementen. De WebApp is een omgeving op een webpagina waar het programma van de bezoeker staat en waarin poll-vragen worden gesteld. De fysieke deelnemers beantwoorden de vragen via hun telefoon en de online deelnemers idem dito. Alle reacties worden verzameld en direct behandeld. Een gouden combinatie, niet waar?
Reden 4: kostenbesparend
Ben jij een grote multinational die jaarlijks alle medewerkers bijeen laat komen? Dan kan de toevoeging van online ook kostenbesparend werken. Waarin er voorheen gekozen werd voor het laten invliegen van collega’s of het hosten van verschillende events, kun je met een hybride event één centrale bijeenkomst organiseren. Deze bijeenkomst stream je naar kleinere lokale events. Of je maakt gebruik van een online platform waar alle sessies live te bekijken zijn en deelnemers onderling contact kunnen leggen met elkaar.
Reden 5: extra verdienmodellen
Omarm nieuwe verdienmodellen. Doordat online het bereik oneindig is, kun je jouw entreeprijzen verlagen of meerdere smaken toevoegen. Wil een deelnemer slechts twee sessies volgen? Dan betaalt deze minder dan iemand die alle sessies volgt. Zo houd je de drempel om deel te nemen laag.
Ook biedt online meer mogelijkheden voor sponsoren. Waar gasten de beursvloer live kunnen bezoeken, kunnen er online 1-op-1 sessies gehost worden. Hierbij is een goede tijdsplanning key, maar dan heb je wel optimaal contact met de bezoekers van de beurs. Of deze nu offline of online aanwezig zijn. Ook kun je denken aan een kort blok met commercials die tussen de sessies door worden getoond op de livestream of in het online platform dat je gebruikt. Deze commercials fungeren dan als een extra podium voor sponsoren.
Genoeg redenen dus waarom online een fysiek evenement versterkt. Benieuwd naar hoe een hybride evenement er bij het NBC Congrescentrum uit kan zien? Bekijk de video waarin we 250 gasten in onze evenementenhallen ontvingen en 50 gasten de livestream van het event online volgden.
Inspiratie & tips
Meer inspiratie en tips
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Test: welk type eventorganisator ben jij?
Aan de hand van 11 afwisselende vragen, situaties en bijbehorende types, ontdek je welk type eventorganisator jij bent.
Een goede eventwebsite maken? Hier moet je aan denken
Elk goed georganiseerd event heeft een sterke digitale profilering nodig. Kunnen bezoekers online niet de juiste informatie over jouw event vinden of zich gemakkelijk op de website aanmelden? Dan ben je ze kwijt. Je eventwebsite is daarom een heel belangrijk onderdeel van je eventmarketingstrategie.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!