10 event trends voor 2021 (deel 2): hier kun jij komend jaar op inspelen
Als eventorganisator ben je altijd op zoek naar manieren en ideeën om jouw evenement te vernieuwen. Daarom delen we bij het NBC Congrescentrum elk eindejaar onze visie en trends voor het jaar dat komen gaat. En juist na dit jaar, waar onzekerheid en talloze veranderingen de boventoon voerden, is het belangrijker dan ooit om een blik op de toekomst te werpen. Hoe zien evenementen er in 2021 uit? Hoe kun je verbonden blijven met je doelgroep? Welke ontwikkelingen mag je verwachten? We hebben tien event trends voor je op een rij gezet, waar jij volgend jaar op in kunt spelen. In deze blog delen we trend 5 t/m 10 met je.
Benieuwd naar de eerste vijf trends? Deze lees je hier.
Ga direct naar:
6. Groei van all-in-one online eventplatformen
7. Meer investeren in interne events
8. De ROI was nog nooit zo belangrijk (en zo goed meetbaar)
9. Een heel nieuw level van belevenismarketing
10. Nu is het moment om je koers te veranderen
Trend 6: groei van all-in-one online eventplatformen
Het afgelopen jaar is er extreem veel veranderd in het organisatieproces van je event. Er is onder andere een nieuw ‘format’ bijgekomen (online) en er zijn nieuwe tools en software nodig. Het plannen van een online event gaat simpelweg gepaard met andere details en tools dan een live evenement. Maar welk eventmanagementplatform kun je nou het best gebruiken voor die verschillende soorten events?
Op dit moment zien we dat er veel verschillende tools worden gebruikt bij het organiseren van een (online) event. Mails worden verstuurd vanuit Mailchimp, deelnemersregistratie vindt plaats in Eventbrite, de livestream wordt via Vimeo weer naar een ander platform gestreamd en er wordt ook nog een aparte stem- en feedbacktool gebruikt. Dat is niet future proof. 2021 wordt daarom het jaar van eventtechnologie. We zullen nieuwe platformen en tools zien ontpoppen om organisatoren écht te ontzorgen. Alles-in-een platformen waarmee je van kop tot staart een online of live event organiseert, zonder gedoe met extra software of kosten.
Trend 7: meer investeren in interne events
Door het massale thuiswerken in 2020 zijn veel kantoorruimtes geslonken en vergaderingen geschrapt. Ook de fysieke kerst- of nieuwjaarsborrel kunnen we waarschijnlijk vergeten. Veel organisaties worstelen met de betrokkenheid en afstemming onder het personeel, omdat hun medewerkers op afstand werken. Daarom is het relevanter dan ooit om de interne communicatie naar een hoger niveau te tillen. We verwachten dat we daarom in 2021 een flinke stijging gaan zien in het aantal personeelsbijeenkomsten en interne evenementen. Of dit nu fysiek is of digitaal.
Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse virtuele meetup met het hele personeel, waarbij telkens een andere afdeling doelen of hoogtepunten presenteert. Of organiseer een live kennisevent voor je eigen medewerkers met boeiende sprekers. Het is in 2021 cruciaal om de interne betrokkenheid te stimuleren. En hoe kan dat beter dan door regelmatig samen te komen?
Trend 8: de ROI was nog nooit zo belangrijk (en zo goed meetbaar)
De coronacrisis heeft logischerwijs bij veel organisaties de hand op de knip gelegd. Marketingbudgetten worden kritisch onder de loep genomen en resultaten tellen zwaarder dan voorheen. Dit geldt zowel voor jou als eventorganisator, maar ook voor sponsoren, standhouders en deelnemers. Wat haal ik eruit? Is dit het waard? In 2021 zal het daarom nog belangrijker worden om de ROI (return on investment) van je evenement goed in kaart te brengen. Niet alleen om intern draagvlak te creëren, maar ook om sponsoren te overtuigen.
Gelukkig biedt de opkomst van hybride evenementen veel nieuwe manieren om data te verzamelen en je event inzichtelijk te maken. Zo kun je meetbaar maken welke acties zij ondernemen bij het deelnemen aan je event en beter achterhalen welke interesses zij hebben. Ook sponsoren kunnen precies zien hoeveel deelnemers op hun uitingen hebben geklikt of hun sessie hebben bekeken. Doordat alle data online verzameld wordt, kun je deze ook eenvoudig in een rapportage of dashboard weergeven. Zo wordt het nog beter inzichtelijk wat de ROI van het evenement is.
Trend 9: een heel nieuw level van belevenismarketing
Veel merken en organisaties zetten experiential marketing in om een memorabele ervaring te creëren onder hun doelgroep. Een ‘wow’-effect creëren, waardoor zij een connectie opbouwen met jouw bedrijf of merk. Maar veel manieren waarmee deze vorm van merkactivatie voorheen werd ingezet zullen we in 2021 (nog) niet terugzien. Geen bar of truck van dat bekende colamerk op je favoriete festival. Geen gesponsord bierplein op dat ene concert. En dat terwijl persoonlijk contact nu belangrijker is dan ooit. Daarom zullen merken andere manieren moeten vinden om beleving en verbintenis te creëren bij hun doelgroep.
Wij verwachten dat we in 2021 veel meer kleine, lokale merkactivaties zullen waarnemen. Merken zullen meer inspelen op relevante communities in plaats van het grote publiek. Zowel online als offline. Thuisfestivals, lokale concerten of een foodtruck in je straat zullen in 2021 vaker terug te zien zijn.
Trend 10: nu is het moment om je koers te veranderen
Crisis zorgt voor verandering. En razendsnel ook. Volgens adviesbureau McKinsey hebben we ons door de coronacrisis zelfs vijf jaar aan digitale veranderingen in acht weken eigen gemaakt. Best flink, hè? Dat betekent dat jij als organisator juist nu de kans moet pakken om de inhoud en strategie van jouw event onder de loep te nemen. We kunnen je niet precies zeggen hoe evenementen er in de loop van 2021 uit zullen zien, maar wel dat dit nog steeds anders zal zijn dan we gewend zijn. Helemaal terug naar normaal? Dat gaat nog wel even duren.
Grijp 2021 daarom aan om terug naar de tekentafel te gaan en met een vernieuwend concept te komen. Wil je je volledig focussen op duurzaamheid? Doen. Denk je er al een tijdje over na om een nieuw registratiesysteem of eventmanagementplatform in gebruik te nemen? Nu is de tijd. Zodra we dan weer ‘back to normal’ zijn, ben jij er voor honderd procent klaar voor om er een succes van te maken.
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Het NBC Congrescentrum behaalt duurzame mijlpaal
Het NBC Congrescentrum heeft met succes een 8,0 behaald voor de GPR Gebouw-certificering. Deze certificering toont aan dat het NBC Congrescentrum voldoet aan hoge standaarden betreft duurzaamheid.
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!