Inspireren met de juiste spreker doe je zo
Hoe zorg je ervoor dat je bijeenkomst op een prikkelende manier wordt ingevuld? Jij wil toch ook dat de informatie die wordt overgedragen tijdens jouw bijeenkomst, blijft hangen bij je bezoekers? Dat kan met een inspirerende spreker. Een evenement is immers pas geslaagd als de verbinding tussen de boodschap, organisator, spreker en publiek ontstaat. Hoe je zorgt voor deze verbinding en de reason-why van sprekers, lees je in deze blog.
Waarom een goede spreker?
Of het nu een training, motivatiespeech of presentatie van een nieuw product betreft: een goede spreker draagt bij aan het succes van je event. Een goede spreker, presentator of dagvoorzitter bezit het vermogen om het publiek te betrekken en weet op professionele wijze de juiste snaar te raken. Ze voelen zich als een vis in het water op het podium en weten als geen ander de zaal mee te nemen op een inspirerende en leerzame reis. De belangrijkste reden waarom sprekers je event maken of breken is de inhoudelijke meerwaarde die zij te bieden hebben. Ga maar eens na, zal het publiek sterk worden geboeid door een collega die zij dagelijks zien en die met moeite de presentatiezenuwen weet te bedwingen? Of zullen zij enthousiaster reageren op een autoriteit uit een specifieke niche met een verhaal dat van het podium knalt? Een goede spreker op je event kan ook zorgen voor meer deelnemers. Een goede keynote is vaak waarop mensen beslissen of zij een event wel of niet bij willen wonen.
Wat maakt een spreker waardevol?
Maar hoe beoordeel je dan een goede spreker? Bedenk van tevoren wat de doelstelling is van je event. Als je dat scherp hebt, kun je een spreker uitnodigen. Een bekende spreker straalt kwaliteit uit, maar als er geen verbinding is tussen het verhaal en de kernboodschap, dan is het zonde van de investering. Een verhaal van een spreker kan nog zo prachtig en inspirerend zijn, maar als dit geen bijdrage levert aan jouw event dan is dat een gemiste kans. Let erop dat de persoon in kwestie affiniteit heeft met jouw organisatie, branche of onderwerp. Zeg nou zelf, wil je dat mensen de spreker onthouden of wil je herinnerd worden om jóuw boodschap?
Checklist voor een goede spreker
- Formuleer je doelstellingen en geef een omschrijving van de bezoekers. Zoek hier een passende spreker bij en geef deze informatie door aan je spreker.
- Promoot je event door de spreker uit te lichten en stimuleer hiermee de kaartverkoop.
- Zet een aantal punten op papier die de spreker moet meenemen in zijn of haar verhaal en stem de inhoud van de presentatie af.
- Omschrijf wat de bezoekers aan het einde van de dag moeten weten.
- Achterhaal wat de spreker nodig heeft aan licht en geluid en geef dit vervolgens door aan de locatie.
De verschillende soorten sprekers
Wil je jouw medewerkers, collega’s of relaties inspireren met een spreker? Er zijn tal van sprekers die je kunt uitnodigen op jouw bijeenkomst. Zo kun je gaan voor een bekende Nederlander, topsporter of een kwaliteitsspreker uit een bepaalde branche. Ga bij de keuze altijd na wat voor een soort spreker kan bijdragen aan het doel van je bijeenkomst. Er zijn verschillende websites die sprekers aanbieden. SpeakerHub is zo’n website. Zij hebben een bestand van meer dan 3.000 sprekers over de hele wereld. Ben je specifiek op zoek naar een Nederlandse spreker, neem dan eens een kijkje op: www.sprekershuys.nl. Wil je naast een goede spreker ook meer interactie tijdens jouw event? Denk dan eens aan de inzet van Buzzmaster. Door de inzet van goede sprekers én een interactieve tool, krijg je de zaal gegarandeerd in beweging.
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Het NBC Congrescentrum behaalt duurzame mijlpaal
Het NBC Congrescentrum heeft met succes een 8,0 behaald voor de GPR Gebouw-certificering. Deze certificering toont aan dat het NBC Congrescentrum voldoet aan hoge standaarden betreft duurzaamheid.
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!