Herkenbaarheid en merkconsistentie: de kracht van branding
Live events zijn onlosmakelijk verbonden met branding. Niet alleen tijdens het evenement om mensen te boeien, maar ook voor en na het event is branding belangrijk voor het binden en behouden van mensen. Marketingmanager Marijke Knol van het NBC legt uit waar je bij het organiseren van een evenement minimaal aan moet denken op het gebied van branding in de breedste zin van het woord. “Het draait om de herkenbaarheid in alle marketing en communicatie uitingen rondom het evenement. Zowel online als offline.”
Het begint bij de (evenementen)huisstijl
Er is unaniem besloten dat er een live evenement gaat plaatsvinden. Dan is stap één natuurlijk het onder de aandacht brengen van jouw evenement. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep van jouw evenement afweten. Voordat je met de promotie begint, is het ontwerpen en vaststellen van een evenementenhuisstijl benodigd. Je kunt er voor kiezen om een draai te geven aan je eigen huisstijl door bij dit evenement andere kleuren te gebruiken, maar wel dezelfde typografie en iconen. Zorg er te allen tijden voor dat de herkenbaarheid hoog blijft zodat men direct weet om wat voor event het gaat. In alles wat je uitstraalt moet de (evenementen)huisstijl zichtbaar zijn. Ook onbewust leggen mensen namelijk linken door een bepaalde kleur, lettertype of icoon.
Maak gebruik van social media
Als je deze huisstijl helder hebt (naast je marketingstrategie e.d.), kun je beginnen met de promotie van je evenement. Een mooi medium is natuurlijk social media. Zorg voor verschillende boodschappen op diverse media op de juiste momenten zodat je voldoende kunt inspelen op de behoefte van je doelgroep. Merk je dat een bepaalde boodschap via een bepaald medium niet werkt? Haal het dan offline en steek meer geld, tijd en energie in dat wat wel werkt. Wil je direct een grote en specifieke groep bereiken? Dan kan Facebook ads de uitkomst bieden. Meer informatie over Facebook ads en de verschillende boodschappen die aansluiten bij de fases in een customer journey? Download onze speciale Facebook ads whitepaper.
Online media en techniek
Wanneer de aanmeldingen eenmaal binnen stromen, is het belangrijk voldoende informatie rondom het evenement te blijven geven zodat je event bij de gasten top of mind blijft. Het makkelijkst is om deze communicatie via een centrale plek te laten verlopen. Tegenwoordig zijn er platforms die alle facetten van het organiseren en uitvoeren van een evenement in één tool hebben verwerkt. Van registratie tot het versturen van mailings en van het programma delen tot aan netwerkmogelijkheden. Een voorbeeld van zo’n platform is Momice welke de koppeling tussen het wonder van techniek en online media maakt. Grote bonus: dit soort platformen kunnen tegenwoordig helemaal gebrand worden in de (evenementen)huisstijl!
Live marketing en branding
De dag van je event is aangebroken en op locatie ben je er helemaal klaar voor. Een goede evenementenlocatie fungeert overigens als een leeg canvas waar je zelf kleur aan kunt geven door de inzet van brandingselementen. Al op de parkeerplaats moet het voor de gasten in ieder geval direct duidelijk zijn waar en bij wie ze zich bevinden. Dit zou je kunnen doen door banners, vlaggen of door de inzet van een led-wall. Let op: de eerste indruk telt. Make it count!
Daarnaast is het belangrijk dat je zoveel mogelijk inspeelt op de behoeftes van jouw doelgroep, waarbij je goed kijkt naar de demografische kenmerken en interesses van de gasten. Bestaat jouw doelgroep bijvoorbeeld veelal uit jonge mensen? Speel dan in op de behoefte van het continu online zijn en het op zoek zijn naar interessante en bijzondere gebeurtenissen die men wil delen. Voor jou als opdrachtgever is dit de ultieme kans om een ‘viral’-effect rond het event te creëren. Dit kun je doen door belevingselementen toe te voegen die verrassen, zoals bijvoorbeeld foodcorners in te richten in je eventstijl, het logo te printen op cappuccino’s of levensgrote blokletters neer te zetten op een prominente plek in de ruimte. Je moet er wel voor waken dat je enkel materialen inzet die passen bij je brand en evenement.
Vraag jezelf continu af of de branding past bij je evenement en de bezoeker, wat de branding als doel heeft, wat je wilt dat de bezoeker ermee doet en of het echt van toegevoegde waarde is. Wanneer alles klopt, geef je de gasten een reden om jouw event te delen en zal je event als een olievlek uitbreiden.
Herkenbaarheid en merkconsistentie
Ook na je evenement houdt de focus op branding niet op. Als organisator wil je natuurlijk het evenement zo lang mogelijk levend houden. Dit kun je het beste doen door verschillende media naast elkaar in te zetten. Neem bijvoorbeeld de verschillende video’s die op de dag van het event geschoten zijn. Deze kun je goed inzetten als naslagwerk of promotie voor een volgend evenement. Mocht je veel sprekers hebben op je evenement dan kun je een podcast maken. Dit zijn stukjes audio die mensen ter informatie en inspiratie kunnen (terug) luisteren. De video’s en podcasts kun je verspreiden in een aantal mailings die de headliners van de dag nog een keer herhalen en via social posts. Vergeet hier niet de (evenementen)huisstijl aan toe te voegen voor de herkenbaarheid!
Zie jouw evenement als een supermarkt
Kom je er op het gebied van branding voor, tijdens of na je event niet helemaal uit? Vergelijk jouw evenement dan eens met een supermarktketen, zoals Albert Heijn of Jumbo. Het klinkt misschien een beetje gek, maar let de volgende keer als je boodschappen gaat doen eens goed op de brandingselementen die je allemaal tegenkomt tijdens je bezoek aan de supermarkt. Op de parkeerplaats weet je bijvoorbeeld direct bij welke supermarkt jij je bevindt. Specifieke kleuren, lettertypes en typerende iconen worden overal doorgevoerd voor de herkenbaarheid van acties, items of bewegwijzering. Dezelfde stijl wordt echter ook doorgevoerd online, in de app en in reclames op televisie om jou voor het doen van de boodschappen alvast onder te dompelen in het merk.
Van de kleding van de caissières tot de receptenapp en zelfs de beurtbalkjes bij de kassa: er is merkconsistentie waardoor je iedere supermarkt anders beleeft. Het merk is in iedere uiting herkenbaar en zo zou dit ook het geval moeten zijn bij een evenement. Branding is dan ook veel meer dan een roll-up banner neerzetten. Het is het totaalplaatje aan uitingen waardoor jouw merk, dat je rondom je event hebt gecreëerd, sterk overkomt op de gasten en blijft hangen.
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Het NBC Congrescentrum behaalt duurzame mijlpaal
Het NBC Congrescentrum heeft met succes een 8,0 behaald voor de GPR Gebouw-certificering. Deze certificering toont aan dat het NBC Congrescentrum voldoet aan hoge standaarden betreft duurzaamheid.
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Bekijk de vernieuwde ruimtes
Ruimtes
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.