20 event trends voor 2020 (deel 2/3): dit staat ons komend jaar te wachten
Geheel in de stijl van het jaartal, zetten we de komende weken 20 event trends op een rij voor 2020. Vorige week kwam het eerste deel van deze blogreeks online, waarin we onder andere schreven over voedselverspilling, boekingsplatformen en all-in oplossingen. In deze tweede blog lees je trends 8 t/m 14.
Als er één gemene deler is onder eventorganisatoren, is het dat we altijd op zoek zijn naar manieren en ideeën om ons event te vernieuwen. Ons vakgebied verandert immers ra-zend-snel. Daarom hebben we er bij het NBC een gewoonte van gemaakt om elk eindejaar onze visie op de trends voor het komende jaar te delen. Zo kun jij als organisator vroegtijdig inspelen op de nieuwe ontwikkelingen die komen gaan. Dit keer doen we dat nog bigger, better and bolder dan voorgaande jaren, omdat we jou willen voorzien van zoveel mogelijk inspiratie voor je volgende evenement.
De event trends voor 2020:
8. Storytelling in het gehele communicatietraject
9. Nieuwe kanalen om met je gasten te communiceren
10. Communities komen vaker bijeen in de vorm van meetups
11. Ook virtuele events winnen aan populariteit
12. Meer ‘wow’ met experiental marketing
13. Geef een showtje weg met behulp van tech
14. Culinaire robotisering
Trend 8: storytelling in het gehele communicatietraject
“There’s nothing more powerful than a good story”, aldus publieksfavoriet Tyrion Lannister uit de hitserie Game of Thrones. En daar heeft hij helemaal gelijk in: een goed verhaal blijft mensen bij, zet aan tot nadenken en stimuleert verandering. Storytelling kun je dus perfect op jouw evenement toepassen om een bepaalde boodschap over te brengen. Maar je kunt nog een stapje verder gaan. Probeer de gehele communicatie voor en na je evenement te laten aansluiten op de boodschap van het evenement en dit als een verhaal te verpakken. Zie het als een voor-, hoofd- en nagerecht. Met de inhoud van je evenement natuurlijk als het hoofdgerecht. Op die manier blijf je hangen bij je doelgroep en zul je hen sneller aan jouw merk of evenement binden. We verwachten dat deze vertellende vorm van communicatie wint aan populariteit in 2020.
Trend 9: nieuwe kanalen om met je gasten te communiceren
Anno 2020 zijn er meer kanalen dan ooit beschikbaar om je doelgroep te bereiken. Tegelijkertijd is de doorsnee Nederlander zich nog nooit zo bewust geweest van advertenties, banners, sponsored content of influencer marketing. Dit maakt het vrij complex om een goede strategie voor de juiste kanalen te bepalen. Want waar zit je doelgroep op te wachten en hoe boei je hen? Je zult je doelgroep op een persoonlijke manier moeten aanspreken en af moeten zien van massamarketing.
Ter illustratie: volgens onderzoek van Mailchimp is de algemene open rate van een e-mail/nieuwsbrief in de evenementenbranche 20,5 procent. Van een tekstbericht via Facebook Messenger of WhatsApp ligt de open rate maar liefst boven de 90 procent. Reden genoeg om dit soort messaging kanalen in te zetten om jouw potentiële gasten te bereiken of juist te communiceren met je eventdeelnemers. “Hé [naam], de sessie waarvoor je je hebt aangemeld begint over 10 minuten in zaal 6.” Heel persoonlijk toch? En dat op een kanaal dat we vrijwel allemaal al gebruiken. Komend jaar zullen we een verschuiving zien in de communicatiekanalen rondom je evenement en wordt er slimmer gebruik gemaakt van messaging kanalen.
Trend 10: communities komen vaker bijeen in de vorm van meetups
Facebook heeft onlangs een onderzoek gepubliceerd over het gedrag en de behoeftes van Generatie Z. Eén van de takeaways uit dit onderzoek is dat Gen Z’ers heel veel waarde hechten aan inclusiviteit en groepsgevoel. Dat is één van de redenen waarom online communities de laatste jaren zo aan populariteit winnen. Mensen met dezelfde interesses of raakvlakken die elkaar helpen en van elkaar leren. Deze communities zijn juist effectief als de online relatie offline bekrachtigd wordt. Daarom zien we een trend ontstaan waarbij online communities steeds vaker bij elkaar komen in de vorm van een korte meetup in real life. Na de werkdag samen een hapje eten, luisteren naar een spreker en gedachten uitwisselen. Op die manier zien we meer korte, maar krachtige community-events ontstaan het komende jaar.
Trend 11: ook virtuele events winnen aan populariteit
Face to face events zijn natuurlijk de meest effectieve vorm van eventmarketing. Er zit een stijgende lijn in het aantal georganiseerde events en meetups in Nederland en steeds meer marketeers zijn overtuigd van de kracht van live communicatie. Toch zien we ook dat het aantal virtuele events groeit. Het is hierbij juist de combinatie van on- en offline die werkt: het online streamen van onderdelen van je offline event om meer mensen te bereiken. Naast livestreamen van offline events worden er ook steeds vaker volledig digitale events gehost. Hiermee kun je namelijk met minimale inspanning en investering, toch een groot publiek bereiken. We verwachten dat deze trend doorzet en dat online events vaker geïntegreerd worden in offline events en zelfs volledig digitale events in aantallen toenemen.
Trend 12: meer ‘wow’ met experiential marketing
In een tijd waarin onze spanningsboog korter is dan die van een goudvis (respectievelijk acht en negen seconden), is het belangrijker dan ooit om een memorabele ervaring te creëren bij je doelgroep. Een ‘wow’-effect, waarbij zij direct geboeid zijn en een connectie opbouwen met jouw bedrijf of merk. Daar komt experiental (belevenis) marketing om de hoek kijken. Totaal niet nieuw, maar wel zeer effectief om mensen aan je merk te binden. En dat hoeft allemaal niet per se groots en over de top te zijn. Een pop-up bar, een verrassing met een foodtruck of Instagramwaardige gerechten: het draagt allemaal bij aan een unieke beleving. In 2020 verwachten we dat er meer korte, maar zeer krachtige belevingsmarketingacties worden geïnitieerd vanuit merken en organisaties. Groot, klein, over de top of verbazingwekkend eenvoudig. Allemaal met het doel om op een persoonlijke manier impact en een connectie te maken.
Bekijk hoe LinkedIn onlangs een nieuwe functionaliteit introduceerde door projection mapping op de Burj Khalifa in Dubai.
Trend 13: geef een showtje weg met behulp van tech
Op dat ‘wow’-effect borduren we graag nog even voort. Een ultieme beleving creëren is voor jou als eventorganisator namelijk een belangrijke taak. Verrassen met experiential marketing is een goede manier, maar met behulp van innovatieve techniek kun je er nog een schepje bovenop doen. Doordat technologie de laatste jaren natuurlijk in rap tempo ontwikkelt, reiken de mogelijkheden anno 2020 mijlenver. Wat denk je bijvoorbeeld van een 3D openingsshow op je evenement op een levensgroot decor? Een keynote die wordt gegeven door een hologram als spreker? Of denk eens aan een droneshow, waarbij talloze lichtgevende drones door de lucht dansen. Impact gegarandeerd!
Trend 14: culinaire robotisering
Robots die een perfect biertje voor je tappen, culinaire hoogstandjes uit een 3D foodprinter en een automatisch kopje koffie op basis van gezichtsherkenning. De manier waarop we food & beverages voorgeschoteld krijgen verandert. In 2020 zullen we meer innovatieve manieren zien van foodpresentatie en -bereiding. Dit is niet alleen een uitstekende manier om indruk te maken op je gasten, maar ook om meer operationele snelheid te krijgen in het serveren van hapjes en drankjes.
Deze robotarm tapte onlangs op een evenement in het NBC een perfect biertje voor de gasten.
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Het NBC Congrescentrum behaalt duurzame mijlpaal
Het NBC Congrescentrum heeft met succes een 8,0 behaald voor de GPR Gebouw-certificering. Deze certificering toont aan dat het NBC Congrescentrum voldoet aan hoge standaarden betreft duurzaamheid.
Duurzame giveaways voor jouw event
Duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze voor een locatie, producten of diensten. En dit geldt natuurlijk ook voor de giveaway die aan gasten wordt meegegeven tijdens een event.
Ontdek de schirm-bar en Kris Kross Amsterdam
Wist je dat onze collega’s afgelopen week samen bijna 15.000 uren hebben gewerkt om de evenementen tot een succes te maken? Dit en nog veel meer feitjes zullen we volgende week met je delen. We gaan namelijk de laatste week van juni in en mogen nog even samen knallen om de drukste maand van het jaar af te ronden.
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.