6 tips om jouw digitale kijkers te boeien

Het boeien van bezoekers tijdens een live event is een uitdagend, maar belangrijk speerpunt voor iedere eventorganisator. Bij het organiseren van online events wordt deze uitdaging nog groter, aangezien de bezoekers zich enkel online bevinden. Hoe breng je de digitale beleving dan tot stand? Door een menselijke touch toe te voegen voelen de online gasten zich daadwerkelijk aangesproken. We hebben zes tips op een rijtje gezet die ervoor zorgen dat jouw online gasten geboeid blijven!

9 februari 2021

Energizer

Tip 1: persoonlijke uitnodiging

Een persoonlijke touch aan je online event blijft, juist in deze tijd van digitale afstand, belangrijk. Met een handgeschreven kaartje laat je als organisatie zien dat je de tijd en aandacht hebt geschonken aan ieder individu die jouw bijeenkomst bijwoont. De toon voor de beleving van jouw event is daarmee direct gezet.

Tip 2: unwrapping box

Stuur je gasten voorafgaand aan het evenement een box toe met items die tijdens het evenement gebruikt worden. Je maakt jouw gasten vooraf al nieuwsgierig en tijdens het evenement pak je iedere keer weer terug op een unboxing moment van een item uit de doos. Zit een goed gevulde box er budgettair niet in? Dan kun je er ook voor kiezen om enveloppen te versturen die de gasten gedurende de uitzending nodig hebben om het programma verder te kunnen volgen.

Tip 3: live kooksessie

Kookelementen doen het altijd goed, zeker wanneer je dit combineert met belangrijke personen binnen de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het Ready Steady Cook tv-format, waarbij de gasten het onder leiding van een chef tegen elkaar opnemen. Lachen gegarandeerd! Wil je graag dat iedere deelnemer mee kan doen met de live cooking sessie? Stuur je gasten dan voorafgaand aan het evenement een foodbox toe. Met de items uit de box kan gedurende het programma gekookt worden. Ook dit is een leuk programmaonderdeel waarin een chef-kok een live cooking sessie verzorgt.

Live cooking sessie tijden event stream

Tip 4: energizer

Na een flinke inhoudelijke sessie kun jij je vast voorstellen dat gasten langzaam afdwalen, omdat de concentratie verslapt. Een goede energizer kan hier verandering in brengen. Een energizer is een korte opdracht die je kunt uitvoeren om de energie hoog te houden. Roep bijvoorbeeld aan het eind van een sessie drie letters waarna de kijkers één minuut de tijd hebben om voorwerpen te verzamelen die aansluiten bij deze letters. Wedden dat je de aandacht houdt!

Tip 5: sportsessie

Een energizer kan ook in de vorm van een subsessie waarin een interactieve sportworkshop wordt gegeven. Onder leiding van een professionele trainer gaan de kijkers sportief aan de slag met materialen die voor iedereen toereikend zijn. Squatten met een flesje water of een push up vanaf je bureaustoel bijvoorbeeld!

Tip 6: quiz of bingo

Een fun element is altijd belangrijk bij live events. Op die manier wissel je intensieve sessies af met luchtige content. Ook online events hebben een fun element nodig. Een fijne bijkomstigheid daarvan is; de interactie die je ermee uitlokt! Ontwerp daarom bijvoorbeeld een bingo of muziekquiz. Stuur de bingokaarten vooraf naar de online gasten toe en sluit jouw evenement af met dit fun element. Of deel dit element op tijdens de verschillende pauzemomenten. Zo zorg je er ook nog eens voor dat de gasten van begin tot eind jouw bijeenkomst volgen! Zeker als er iets te winnen is.

Quiz tijdens online evenement

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Kijk even tussen onze veelgestelde vragen. Wellicht vind je hier een antwoord op jouw vraag.

Hoe is jullie bereikbaarheid?
Is er een plattegrond van de locatie?
Wat is de maximale capaciteit van het NBC?
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Naar de FAQ