Het NBC Congrescentrum legt high density wifi-netwerk aan

Bij het NBC hebben we u weer wat groots te melden. We hebben een waardevolle toevoeging op uw toekomstige bijeenkomsten in ons congrescentrum. Onlangs heeft onze ICT-partner Advisor namelijk ons kersverse wifi-netwerk opgeleverd. Met 69 aangelegde access points door ons hele pand, werkend volgens de nieuwste wifi-technologieën, hebben we onze oude 100 mb lijn vervangen door een lijn van 1 gigabyte. Advisor nam een interview af met onze adjunct-directeur Thijs Petersen, om de ins en outs van ons nieuwe wifi-netwerk uit te lichten. Het interview is hieronder te lezen:

28 oktober 2016

accesspointhoogwerker-e1477385311461

Het NBC Congrescentrum in Nieuwegein beschikt als enige congrescentrum in Nederland over een 3D en een 4K projectiedecor in haar evenementenhallen. Daarnaast stapte het bedrijf onlangs met hulp van ICT-partner Advisor over op een high density wifi-netwerk met een 1 gigabyte (1024 MB) verbinding. Thijs Petersen: ‘Goed werkende ICT-techniek is voorwaardelijk voor een succesvol evenement. We willen daarin voorop lopen in de markt door te investeren in innovatieve state-of-the-art oplossingen.’

Toegankelijk, bereikbaar en innovatie. Deze woorden staan synoniem voor de manier waarop het NBC zich in de markt profileert. Thijs: ‘De gastvrijheid en dienstbaarheid van onze mensen maken voor onze opdrachtgevers het verschil. Onze locatie met de centrale ligging en gratis parkeergelegenheid zijn doorslaggevend. En goedwerkende ICT-techniek is voorwaardelijk geworden. Nog niet zo lang geleden was het voor opdrachtgevers voldoende als er een wifi-netwerk aanwezig was. Nu vragen ze ons om te garanderen dat het wifi-netwerk goed werkt, ook als ze bijvoorbeeld met 1500 gasten tegelijk een stemmodule willen gebruiken.’

Garantie afgeven
Om tegemoet te komen aan die veranderende marktvraag wilde het NBC Congrescentrum de capaciteit van het wifi-netwerk maximaliseren. Nadat een gespecialiseerd bedrijf een site survey had gedaan om exact te bepalen wat er aan bandbreedte en apparatuur nodig zou zijn, maakte Advisor een plan van aanpak voor het plaatsen, inregelen en beheren van een ultramodern netwerk. Thijs: ‘We willen investeren in de middelen, maar het advies over en de kennis en het beheer van die middelen besteden we graag uit aan onze ICT-partner Advisor. De mensen van Advisor hebben up-to-date ICT-kennis in huis en ze kennen ons bedrijf door en door. Ze snappen de dynamiek van ons vak en van onze evenementen als geen ander. De implementatie van het nieuwe netwerk is dan ook zeer goed verlopen.’

69 access points met antenne – portal – bluetooth/beacon
Het plan van aanpak van Advisor voorzag in het plaatsen van 69 nieuwe access points, inclusief bekabeling en werkend volgens de nieuwste wifi-technologieën. De access points zijn voorzien van antennes die het signaal naar beneden richten, zodat de access points elkaar niet kunnen verstoren. Om maximaal gebruik te maken van de capaciteit van de access points werd de internetlijn van 100 mb vervangen door een lijn van 1 gigabyte. ‘We hebben nu het beste van het beste in huis. Hoeveel bandbreedte een opdrachtgever ook wil gebruiken en hoe hoog de piekbelasting ook is, ze kunnen ervan op aan dat ons netwerk dat aankan.’ aldus Thijs. Naast een zeer hoge capaciteit, een compleet dekkend netwerk en de nieuwste wifi-technologieën (802.11 AC wave 2) heeft het NBC met het nieuwe netwerk ook tools in handen gekregen die het bedrijf proactief en klantgericht in kan zetten, zoals een cloudbased portal. Thijs: ‘In de portal kunnen we bijvoorbeeld het daadwerkelijke bandbreedtegebruik van klanten monitoren. Met de rapportages over dit gebruik kunnen onze opdrachtgevers bij hun volgende evenementen gerichter bandbreedte inkopen. In de portal kunnen we daarnaast bandbreedte toewijzen aan verschillende opdrachtgevers en gepersonaliseerde inlogcodes aanmaken.’ Doordat de gekozen access points ook voorzien zijn van bluetooth kan het NBC Congrescentrum interactief gaan werken met een eigen NBC app, welke momenteel in ontwikkeling is. Thijs: ‘Door gebruik te maken van de beacon-technologie wordt onze app, die we in november in gebruik gaan nemen, gedetecteerd door het bluetooth signaal. Hierdoor kunnen we onze gasten tijdens hun verblijf in ons congrescentrum digitaal én gepersonaliseerd informeren over bijvoorbeeld het programma van die dag en onderscheidend verwelkomen.’

Aan een tafel met onze klant
Deze meerwaarde van het nieuwe netwerk had het NBC Congrescentrum zonder Advisor niet in huis gehad. Dat is ook precies de reden waarom de congres- en evenementenlocatie kiest voor het samenwerken met één, vaste ICT-partner. Thijs: ‘Als we qua technologie en ICT voorop willen lopen, komen we niet weg met wisselende leveranciers: we zijn gebaat bij een partij die ons begrijpt en ons – met onze business in het achterhoofd – verder kan helpen. Advisor is die partner. Ze zijn zo belangrijk voor ons dat we onze vaste contactpersoon altijd uitnodigen om aan tafel te zitten bij evenementbesprekingen met onze grote opdrachtgevers. Hij neemt het programma met ze door vanuit een ICT-blik: kan er geleverd worden wat gevraagd wordt? Als hij er een Advisor stempel op zet, dan is het voor ons goed. Dan weten wij zeker dat we onze NBC-kwaliteit kunnen garanderen.’

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.

Hoe is jullie bereikbaarheid?
Is er een plattegrond van de locatie?
Wat is de maximale capaciteit van het NBC?
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Naar de FAQ