Als je event begint bij de badge, ben je al te laat

Zintuigen aan, hoofden open...

De eerste minuten van je event bepalen wat je gasten zich later herinneren, lang nadat ze de slides zijn vergeten. Daar bepaal je in welke stand je gasten terechtkomen: ‘ik kijk het eerst even aan’ of juist ‘ik ben er, let’s go!’. Stop je meer tijd en aandacht in je openingsvideo dan in je ontvangst? Dan liggen je prioriteiten verkeerd.

10 november 2025

ABB. B.V. - 18 maart 2025 (17)

Die eerste meters na binnenkomst maken of breken de vibe. Als je entree voelt als een vliegveldsecurity – wachten, tickets scannen, verder schuifelen – dan krijg je bezoekers die zich gedragen als reizigers: afwachtend en observerend. Maar als je ontvangst warm, speels en multizintuiglijk is, gebeurt dit: 

  • Mensen komen binnen met dezelfde energie 
  • Ze voelen zich onderdeel van iets gezamenlijks 
  • Er ontstaat meteen een gevoel van welkom en veiligheid 

Zo laat je gasten echt landen: 

  1. Party vanaf de parkeerplaats
    Waarom is het eerste gastcontact altijd een ticketscanner?  Laat die badge lekker even wachten en probeer mensen juist eerst in de stemming te brengen. Deel ontbijttaartjes uit bij de bushalte, zet een sambaband op de parkeerplaats of hang net als aannemingsbedrijf Jos Scholman acrobaten aan een kraan voor de ingang. Dan heb je de eerste oeh’s en ah’s vast binnen. 

 

  1. Dragqueen aan de deur
    Verbinding begint bij gezien worden. Altijd. Dus laat een dragqueen complimenten uitdelen aan binnenlopende gasten of zet een illustrator neer die iedereens grootste HR-uitdaging tekent. Zo’n contactmomentje werkt als sociale lijm. Dat scheelt je later in het programma veel gedoe met interactieve werkvormen. 
  1. Tandje minder met de logo’s
    De snelste manier om een gast af te stoten is een overkill aan logo’s. Wanneer je entree aanvoelt als een sponsorwand, geef je het signaal dat je event vooral draait om jou als host. Terwijl juist de gast centraal moet staan. Natuurlijk mag je je merkkleuren gebruiken, maar focus je vooral op het bouwen van een wereld rondom je thema. Dat lukt niet met alleen een enorme sponsormuur. 

  1. Zet de stoute schoenen vast klaar
    Deel brillen uit die bezoekers een vooruitziende blik geven. Zet een rek neer waar mensen letterlijk een paar stoute schoenen kunnen aantrekken. Of laat stewardessen instructies geven voor een reis naar Mars. Zo komen mensen los, stappen ze in je thema en hebben ze meteen iets om over te praten. We geloven er heilig in dat een beetje ongemak juist zorgt voor magie. 
  1. Hé, ruik ik nou appeltaart?
    Speel met de zintuigen voor een instant wow-moment. Eén geur kan al genoeg zijn om mensen in een compleet nieuwe sfeer te trekken: dennenbos voor avontuur, amber voor mysterie of versgebakken appeltaart voor pure gezelligheid. Combineer dat met de juiste muziek (stoere gitaren, Italiaanse 80’s disco, oerwoudgeluiden, wat past bij jouw thema) en geef mensen iets in de hand: een energieshot of vreemd voorwerp dat later in het programma terugkomt. Zo voelt je entree als binnenkomen in een wereld.

De magie zit in de eerste meters
Durf jij de standaard binnenkomst los te laten? Wij denken graag met je mee over een ontvangst dat raakt, zodat gasten vanaf seconde 1 je evenement beleven in plaats van alleen bijwonen. 

Start de brainstorm

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over onze locatie of dienstverlening? De antwoorden op de meest gestelde vragen vind je in onze FAQ.

Kan ik brandingselementen inzetten voor mijn evenement?
Is er ruimte voor de op- en afbouw van het event?
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Mag ik langskomen om de locatie te bezichtigen?
Naar de FAQ

Informatie aanvragen

Wil je meer informatie ontvangen over het NBC? Neem dan contact op met Cindy. We helpen je graag verder!

Cindy
Sales
Informatie aanvragen