Taal aanpassen: English

Heb je vragen? Of wil je direct een ruimte reserveren? Neem contact op met Gösta.

Ga naar de contactpagina of bel Gösta op 030 - 602 69 00

Getest: 6 brainstormtechnieken om je creativiteit te boosten

Lukraak brainstormen is vaak niet de juiste manier om tot een ‘eurekamoment’ te komen. Ons brein heeft namelijk een duwtje nodig in de juiste richting naar creativiteit. Gelukkig bestaan hier diverse technieken voor. We geven zes voorbeelden van brainstormtechnieken waarmee je de output van je brainstorm maximaliseert. Hoe we dat weten? We hebben ze zelf getest!

Brainstormtechnieken

Brainstormtechniek 1: brainwriting

Brainwriting, ook wel brain dump genoemd, leidt tot meerdere originele resultaten tijdens een brainstormsessie. Kies een bepaald onderwerp of formuleer het breder. Als voorbeeld: wat kunnen we doen om onze klanten aangenaam te verrassen?

Je gaat als volgt te werk.
Stap 1: gedurende tien minuten zetten alle deelnemers zoveel mogelijk ideeën op papier. Ideeën die jouw vraag zouden kunnen beantwoorden. Alles is toegestaan, geen enkel idee is raar of gek. Er wordt niet beoordeeld, maar enkel geschreven.

Stap 2: na tien minuten bespreek je de ideeën. Aanvullingen en/of alternatieven mogen genoemd worden. Vermijd discussies of argumenten, dit is namelijk ten nadele van de creativiteit.

Stap 3: de beste ideeën worden eruit gefilterd en op een groot vel geschreven. De ideeën worden onder de loep genomen en omgezet in actiepunten. Er kunnen uiteraard combinaties van verschillende ideeën gemaakt worden, hierdoor wordt de creativiteit alsmaar aangewakkerd.

Benodigdheden:
– Meerdere vellen papier
– Pen
– Groot vel of flipover

Beoordeling techniek:
Deze brainstormtechniek is een goede manier om een ieder zijn gang te laten gaan. Juist de mensen die niet graag op de voorgrond staan, geef je met deze techniek een gelijke kans. Je geeft de mensen die niet snel hun mening durven te geven een eerlijke kans. En wie weet zit deze persoon wel vol goede ideeën. Een techniek die toepasbaar is op ieder soort vraagstuk met een diversiteit aan mensen. Als je het ons vraagt doen wij deze techniek vaker!

Brainstormtechniek 2: mindmapping

Een eeuwenoude brainstormtechniek die je vast en zeker kent is mindmapping. Op een bord schrijft de brainstormleider het centrale woord, waarna iedereen om de beurt een woord opnoemt dat er mee te maken heeft. Er zijn geen foute antwoorden, want er is ook geen duidelijk einddoel. Maar de kans dat er een bruikbaar idee uitkomt is groot. Je kiest één centraal thema of woord en vanuit daar trek je lijntjes naar zaken die hieraan gerelateerd zijn. Hoe je dit vormgeeft, kun je zelf bepalen. Denk aan afbeeldingen, teksten of kleine tekeningen. Roep met alle deelnemers vijf minuten lang alleen maar woorden die de brainstormleider noteert. De afzonderlijke lijntjes kunnen ook weer met elkaar verbonden worden en op den duur leiden naar andere zaken. Uiteindelijk ontstaat er dus een web van elementen die allemaal met het hoofdthema te maken hebben. Deze techniek geeft je veel input voor het ontwerpen van nieuwe concepten.

Benodigdheden:
– Groot papieren vel of flipover
– Stift

Beoordeling techniek:
Met deze techniek val je van het ene resultaat in het andere. Pas wel op dat je je niet verliest in het aantal woorden dat je maar kunt blijven opschrijven. Zo zie je door de bomen het bos niet meer en kun je uiteindelijk geen duidelijk antwoord formuleren. Geef deze techniek dan ook een tijdsduur van vijf minuten mee. Wij raakten zover verdwaald in de combinaties aan woorden dat het niks meer te maken had met ons uiteindelijke vraagstuk. Zorg er dus voor dat je ondanks het combineren van woorden, wel de centrale vraag in gedachten blijft houden. 

Brainstormtechniek 3: superheld

Voor deze techniek boots je een superheld na. Kies van tevoren een superheld uit die je vervolgens tot leven gaat brengen. Hoe je dit doet? Door een oplossing voor het probleem te zoeken vanuit het oogpunt van de superheld. Je formuleert dus eerst jullie centrale vraag en probeert deze dan te beantwoorden met de vraag: “Hoe zou Batman het doen?” Waarschijnlijk krijg je nu de meest hysterische ideeën. De truc is om deze ideeën om te zetten in concrete actiepunten. Met een superkracht wordt er ineens veel meer mogelijk. We geven alvast wat superhelden weg; Batman, Superman, Catwoman, Black Widow. Wij zeggen: leef je uit!

Benodigdheden:
– Papier
– Pen

Beoordeling techniek:
Een techniek die wij allen nog niet kenden, maar met veel plezier hebben uitgevoerd. Het heeft voor veel grappige momenten gezorgd, maar helaas geen concrete plannen. Het leuke aspect aan deze techniek is dat het grenzen wegneemt en je dus echt alles roept wat maar (on)mogelijk is. Ook verandert het je perspectief, aangezien je leeft in de superheld. Je bekijkt het probleem door zijn of haar ogen en ineens zijn er nog maar heel weinig problemen. Er worden de meest uiteenlopende antwoorden geschetst waardoor je niet snel realistische oplossingen kunt bedenken. Moet je een creatief concept ontwikkelen, dan kan deze techniek je daar zeker bij helpen!

Brainstormtechniek 4: toeval speelt een grote rol

Bij deze brainstormmethode speelt, zoals de naam al doet vermoeden, toeval een grote rol. Het doel van deze methode is dat je door het associëren van willekeurige woorden jezelf steeds verder verwijdert van de oorspronkelijke vraag. Daardoor word je gedwongen om even heel anders over dingen na te denken. Hoe meer je loskomt hoe creatiever je wordt.

Stap 1: kies een willekeurig woord, door een niet vaktechnisch magazine door te bladeren met je ogen gesloten.

Stap 2: schrijf tien woorden op waaraan dit woord je doet denken.

Stap 3: kies blind een associatie uit.

Stap 4: bedenk wat je met deze associatie kan om nieuwe ideeën te bedenken voor de originele vraag.

Benodigdheden:
– Verschillende tijdschriften
– Pen en papier
– Groot vel

Beoordeling techniek:
Voor het ontwikkelen van creatieve concepten is deze techniek zeker zinvol. Ben je op zoek naar concrete antwoorden voor jouw vragen, dan is deze techniek wellicht iets té creatief. Dat is in ieder geval wel onze conclusie, want we kregen eerder meer vraagtekens dan duidelijkheid voor ons. Deze techniek is dan ook het beste toepasbaar wanneer er bijvoorbeeld een klantenevent georganiseerd moet worden, maar nog niks aan de invulling bepaald is. Hoe vager jouw vraagstuk, hoe zinvoller deze techniek!

Brainstormtechniek 5: beter goed gejat dan slecht bedacht

Deze simpele oefening voelt wellicht als een gejat idee, maar goede ideeën van een ander geven je juist weer nieuwe inspiratie.

Je gaat als volgt te werk:
Stap 1: schrijf de naam van een bedrijf op dat jou inspireert. Beschrijf eerst hun bedrijfscultuur en hun marketing en communicatieaanpak. Daarmee dwing je jezelf in hun huid te kruipen en je eigen bedrijf even los te laten. Vervolgens beschrijf je het idee wat je zo leuk vond; hoe ze het doen en waarom je denkt dat het succesvol is.

Stap 2: hang de vellen met bedrijven en hun ideeën naast elkaar op en begin aan een nieuw template dat gaat over jouw bedrijf. Doorloop dezelfde stappen: eerst de naam van je bedrijf, dan kenmerken van jouw bedrijfscultuur en marketing- en communicatieaanpak. Brainstorm vervolgens over wat een leuk idee vanuit jouw bedrijf kan zijn. Het is een brainstorm, dus denk zo breed en gek als je kunt. Kijk zoveel af bij de bedrijven die je net hebt beschreven als je wil; want beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Stap 3: beoordeel nu alle ideeën op een schaal van 1 tot 10. Dit mag naar eigen inschatting. Maak er geen studie van. De top 2 of 3 van je ideeën die het hoogst scoren, werk je verder uit.

Benodigdheden:
Canvas
– Pen

Beoordeling techniek:
Een goede techniek om creatieve concepten te ontwerpen. Voor deze brainstormtechniek dien je wel wat meer tijd vrij te maken dan je wellicht normaal gesproken gewend bent. Je kunt jouw team ook alvast wat voorbereidend werk meegeven door stap 1 al een aantal dagen eerder te laten uitvoeren. Los van het ontwikkelen van creatieve concepten, kom je er ook weer eens goed en helder achter waar jij als bedrijf voor staat.

Brainstormtechniek 6: customer desire map

Om de doelgroep of een probleem te onderzoeken, kun je het canvas customer desire map gebruiken. Hierbij schrijf je drie aspecten, die hieronder genoemd staan, op papier. Daarna schrijven alle deelnemers van de brainstorm ideeën op post-its en plakken deze op een groot vel. Deelnemers zullen elkaars post-its zien en hierdoor geïnspireerd raken om zelf op nieuwe ideeën te komen.

Een voorbeeld vanuit het NBC Congrescentrum gezien.

  • Hopes and dreams -> wat wil de opdrachtgever bereiken?
  • Pains and fears -> waar is de opdrachtgever bang voor als dat niet gebeurt?
  • Barriers and uncertainties -> wat houdt de opdrachtgever tegen om het doel niet te bereiken?

Benodigdheden:
– Groot vel papier
– Stift

Beoordeling techniek:
Deze techniek geeft je veel houvast voor het vinden van antwoorden op jouw vragen. Deze techniek zorgt er in eerste instantie voor dat je weer een frisse blik op de ins en outs van jouw bedrijf hebt. Je hebt bepaalde onderwerpen meer inzichtelijk gemaakt en kunt hier op acteren. Kijk maar eens wat voor creatieve concepten je kunt bedenken als je de pains and fears in kaart hebt gebracht. Wij raden aan om met deze oefening te beginnen en er vervolgens met een andere brainstormtechniek er verder op te voortborduren.

Contact

Neem contact op met Karen

Heb je vragen over de technieken? Of wil je samen brainstormen? Neem contact op met Karen.

Bel Stuur een bericht

Of bel op 030 - 602 69 00

Contact

Neem contact op met Karen

Heb je vragen over de technieken? Of wil je samen brainstormen? Neem contact op met Karen.

Bel Stuur een bericht

Of bel op 030 - 602 69 00

Laatste nieuws