Je publiek betrekken bij je presentatie? Zo zorg je ervoor (deel 2)
Als je een congres of evenement organiseert, wil je jouw gasten inspireren. Je stelt een boeiend programma samen, boekt een aantal populaire sprekers en vraagt na afloop wat de deelnemers ervan vonden. Zo gezegd, zo gedaan? Nee! Er komt flink wat meer kijken bij het overbrengen van je boodschap. Jouw gasten moeten van begin tot eind geboeid worden. Hoe je daarvoor zorgt? Door je publiek actief bij je presentaties te betrekken.
Eerder schreven we dit artikel over het betrekken van je deelnemers tijdens je presentatie. Hierin gaven we drie praktische tips om jouw publiek te boeien en te betrekken tijdens je keynote presentatie of subsessie. Maar niet alleen tijdens de presentatie zijn er allerlei manieren om je publiek te betrekken, ook na afloop kun je jouw deelnemers een stem geven. Vermijd de cliché afsluiter ‘zijn er nog vragen?’, vaak komt hier namelijk minimale tot geen respons op. Jammer natuurlijk, want met vragen na afloop kun je goed peilen hoe de deelnemers de presentatie hebben ervaren en begrepen. Hoe je het dan wel moet doen? We geven je vier tips om de interactie na de presentatie te verhogen:
Tip 1: laat de deelnemers in koppels een vraag bedenken
De voornaamste redenen dat een deelnemer geen vraag stelt zijn verlegenheid of een lichte angst. Je bent immers op dat moment natuurlijk ook aan het ‘spreken’ voor een groot publiek. Deze barrière kun je wegnemen door de deelnemers in koppels van twee of kleine groepjes gezamenlijk een vraag te laten bedenken. Dit verbetert ook de kwaliteit van de vragen, omdat de ene deelnemer de vraag van de ander wellicht al heeft kunnen beantwoorden. Als kers op de taart is dit ook nog een handige truc om netwerken te stimuleren: gasten stappen sneller op andere gasten af die zij al eerder gesproken hebben.
Tip 2: speel een korte quiz na afloop
Om te peilen of jouw boodschap écht overkomt, kun je aan het einde van je presentatie nog een korte quiz spelen met het publiek om te kijken wat zij hebben onthouden van het verhaal. Door de hoofdlijnen samen te vatten middels een quiz, zorg je dat de deelnemers de informatie sneller en beter verwerken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een interactieve tool als BuzzMaster of PresentersWall inzetten, waarmee de deelnemers de vragen via hun telefoon kunnen beantwoorden.
Tip 3: een originele energizer met Borbies
Wil je jouw presentatie op een originele manier afsluiten? Dat kan met de inzet van Borbies. Borbies zijn grote lichtgevende ballonnen die uit de lucht komen vallen en over en weer geslagen kunnen worden door de deelnemers. Dit zorgt absoluut voor een brede lach bij je deelnemers. Telkens als de Borbie aangeraakt wordt, slinkt ‘ie beetje bij beetje tot er niets meer van over is. Als je de Borbies vooraf vult met een kaartje waar een vraag, stelling of discussiepunt op vermeld staat, stimuleer je ook nog eens de conversatie met je publiek. Degene die de Borbie de ‘genadeklap’ geeft, wakkert de vraag of stelling aan. Zo kun je de zaal hierover in discussie laten gaan of hier zelf jouw visie als spreker op geven.
Tip 4: gooi willekeurig een Catchbox door het publiek
Als er weinig vragen gesteld worden, kun je dit nog stimuleren door een Catchbox door de deelnemers over te laten gooien. De Catchbox is een microfoon waarmee je kunt gooien. Het publiek gooit de microfoon net zo lang over tot de spreker ‘stop’ zegt. Degene die de microfoon op dat moment in zijn of haar hand heeft mag een vraag stellen of opmerking geven aan het adres van de spreker. Energie gegarandeerd!
Meer over het nieuw NBC
Lees meer nieuws
Gouden Giraffe Event Awards komt naar NBC
Op 29 mei krijg je een unieke kans. Een middag vol inspiratie, de allerbeste voorbeelden en kennis van de beste marketing en communicatie evenementen van Nederland. NBC Congrescentrum is die dag de locatie waar de Gouden Giraffe Event Awards plaatsvinden. Naast een ongekende netwerkmogelijkheid en de show zelf, is er overdag Learn from the Best, waar je live de tientallen jurypitches kunt bezoeken.
Familiebedrijf NBC viert heropening na anderhalf jaar bouwen
Een evenementenlocatie vanaf de grond opbouwen na een grote brand en dat ook nog eens in anderhalf jaar tijd? Dat lijkt een onmogelijke opgave. Echter, niet voor een familiebedrijf waar gedrevenheid in het DNA zit. Aan het roer van dit bedrijf staat Justin van Hooijdonk. De ondernemende directeur-eigenaar werkte daags na de grote brand in september 2022 al samen met zijn team aan de nieuwe plannen. Een superduurzaam en geheel nieuw NBC Congrescentrum is hiervan het resultaat. Op vrijdag 1 maart ontving het NBC al haar eerste gasten en op 8 maart vond de feestelijke opening plaats.
Duurzame eventcatering? Het kan!
Bij de opening van onze locatie hoort een vernieuwde culinaire invulling én een nieuwe chef-kok! In dit artikel stellen we je graag voor aan Robbert van Dijk. We vroegen hem naar zijn plannen en de duurzaamheidsambities die hij heeft voor eten en drinken op events. Die gaan namelijk verder dan alleen 'minder vlees' aanbieden.
Bekijk de vernieuwde ruimtes
Ruimtes
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag over onze locatie of over onze dienstverlening? We hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen verzameld in onze FAQ.
Contact
Wil je meer informatie ontvangen over het vernieuwde NBC? Neem dan contact op met Melanie en het komt jouw kant op!